13 maj 2009

Påfyllning Readsoft

Äntligen trillade det in ytterligare några Readsoft i portföljen. Avslutet gick igenom på 9,20 SEK efter att jag velat lite fram och tillbaka om vilken nivå jag skulle lägga mig på. Kursen slutade på 9,30 SEK och nu efter påfyllningen har jag en snittkurs på 12,32 SEK, vilket känns bra. Förmodligen kommer jag inte att fylla på med ytterligare aktier.

Min förhoppning är att ett par ordrar kommer att aviseras den närmsta tiden. Det var ett tag sedan det kom någon ny order, närmare bestämt för drygt en månad sedan. Jag känner mig ganska trygg med att det kommer fler ordrar. Allt fler bolag ser över sina kostnader och en självklar del i att se över sina kostnader är att effektivisera administrationen.

Efter att jag köpt på mig aktierna gjorde jag en djupdykning bland materialet som presenteras på Readsofts hemsida. En punkt som jag inte gillar med den senaste rapporten (Q1) är att besparingsprogrammet som genomfördes under 2008 (Q3 och Q4) inte syns än i siffrorna. Jan Anderssons, VD, svar på frågan under frågestunden i samband med presentationen av Q1-rapporten var att besparingarna inte syns på grund av att de flesta av företagets anställda, omkring 70%, arbetar utanför Sverige. Det är möjligtvis en förklaring, men en dålig sådan. Med all rim och reson borde då även den fina tillväxten vara en effekt av valutakurser. Att inte kostnaderna har gått ner i förhållande till intäkterna är inte godkänt efter att ha genomfört ett besparingsprogram.

Om det finns någon som är intresserad kan man hitta en videopresentation av Q1-rapporten på http://webcast.zoomvision.se/clients/readsoft/090423/.

Jag kommer med all sannolikhet inte göra några påfyllningar eller försäljningar före presentationen av Q2-rapporten den 12 augusti. Möjligtvis, om kursen av någon anledning sticker upp över 12,32 SEK, så säljer jag av hela innehavet, men sannolikheten för det får man väl säga är ganska låg.

Är det någon annan än jag som följer bolaget?

Mvh Charlie

Inga kommentarer: