19 maj 2009

Åter XACT BULL-ägare

Jag köpte tillbaka ett par XACT BULL idag för 100,50 SEK. Det var inte på långa vägar lika många som jag sålde igår, men en liten start. Anledningen till att jag köpte var för att jag tror att vi står inför en uppgång på aktiemarknaden. Min hypotes just nu är att det värsta är över och att bankerna har gått från att vara i total kris till att sakteliga klättra upp till normala nivåer. Förmodligen kommer industrin att vakna till liv igen, vilket bland annat visades i rapporten gällande exportchefernas förväntningar på framtiden. Q2- och Q3-rapporterna kommer nog innehålla siffror som inte är fullt så otäcka som en del tror, vilket kan få kurserna att hoppa upp ett snäpp. De positiva signalerna kommer förhoppningsvis att leda till att mer kapital letar sig in på aktiemarknaden, vilket också bidrar till att kurserna lyfter.

Å andra sidan kommer inte krisen att vara över inom kort. Arbetslösheten har troligtvis inte toppat än utan kommer nog att toppa inom ett till tre år, vilket ger följdeffekten att bostadspriserna med ganska stor sannolikhet kommer att fortsätta ned en bit. Räntan har redan använts för att hålla priserna uppe, vilket gör att om arbetslösheten skenar kommer det att synas i bostadspriserna.

Det är alltid svårt att sia om framtiden, men jag tycker att aktier känns intressant just nu.

Mvh Charlie

Inga kommentarer: