09 maj 2009

Liggande köp- och säljordrar

Jag har inte varit så bra på att skriva ned mina tankar om nya aktieköp den senaste tiden, men nu blir lite bättring. Det finns en del pengar som skall in på marknaden eftersom jag inte köpt någonting på relativt länge.

Köpordrarna som ligger inne är följande:

Readsoft 9,40 SEK
För att jag tror på bolaget som jag har skrivit tidigare. Se tidigare inlägg genom att använda etiketterna nedan.

NOKIA 10,21 EUR
Förväntningarna på mobiltelefonmarknaden är lågt ställda och alla talar om kris, vilket förmodligen är ganska riktigt, men å andra sidan finns det större möjlighet att förvåna positiv med dagens låga förväntningar. Nokia är i mina ögon välskött och jag tror att de kommer att komma igenom krisen ganska bra, dock inte opåverkade.

Nordnet 14,10 SEK
Fler och fler handlar med aktier. Det kan nog finnas utrymme för ganska hyggliga resultat för en nätmäklare som Nordnet, men detta är en chansning.

BULL OLJA H 51,00 SEK
Jag tror att det är större sannolikhet att oljepriset hoppar upp än att det hoppar ner, fyllda lager till trots. Återigen en chansning. Om jag får innehavet kommer jag att snabbt försöka sälja det till någon annan snabbt som tusan, så osäker är jag.

AXIS 75,00 SEK
Jag gillar AXIS och har skrivit mycket om bolaget tidigare på bloggen. Använd etiketterna för att läsa inlägg där jag haussar bolaget.

Det blev även en säljorder.

Anoto 6,70 SEK
Om kursen hoppar upp till dessa nivåer inom ett par dagar så kammar jag hem vinsten. Förmodligen kommer denna order inte att gå igenom, men om den gör det så har jag gjort en bra affär.

Kommentarer?

Charlie

4 kommentarer:

nonhosonno sa...

Du gör mig intresserad av Anoto, har kollat runt lite och det lilla jag läst så ser det ju intressant ut. Funderar på att köpa några.

Anonym sa...

De flesta av de här aktierna är teknik och -konsument. Hur har du tänkt i jämförelse med andra branscher?

Charlie sa...

Hej nonhosonno!

Om du inte redan lyssnat på den så kan jag rekommendera presentationen av Q1 som finns som ljud/ppt-presentation på Anotos sida.

Det lovas inte guld och gröna skogar av VDn, vilket troligen är sunt och jag vill inte göra det heller.

Jag och ett par vänner har följt bolaget under en lång tid (samtliga har förlorat pengar på bolaget) och jag lyckas inte övertyga dem, så det är en chansning. Men som bekant, risk och avkastning är sällan helt orelaterat.

Lycka till!

Charlie

Charlie sa...

Det är sant att det finns en övervikt mot teknikaktier i min portfölj. Anledningen är väldigt enkel. Jag är själv tekniker, har vänner som är tekniker, jobbar med teknikbolag etc. Kort sagt, teknikbolag är de bolag som jag kan och förstår bäst.

En annan anledning till övervikten mot teknikaktier är att jag tror att uppsidan både hos Anoto och AXIS är relativt bra. Båda bolagen är tillväxtbolag med en värdering som är ganska moderat om man just tar hänsyn till att de är tillväxtbolag. Likaså Readsoft är ett bolag som kan hacka upp ett par snäpp och sätta den nuvarande värderingen på ända. Desssutom så skulle jag inte bli helt förvånad om något av dessa tre bolagen blir uppköpta inom en period av tre år, vilket naturligtvis är intressant om man är aktieägare.

I portföljen i stort finns det en del annat som inte är teknik, t ex Skanska och SCA (som f ö är mitt största innehav näst efter XACT BULL). Likaså bankaktier finns det en del. Tyvärr har dessa innehav krympt rejält den senaste tiden och tyvärr deltog jag bara i SEBs nyemission, alltså inte i Swedbanks, vilket har gjort att min bankexponering krympt något.

Jag tar gärna emot tips på aktier som du tycker att skulle platsa i portföljen.

Mvh CHarlie