28 maj 2021

Embellence, Shop Apotheke: Försäljning och ökning

Idag så gjorde jag mig av med mina Embellence Group. Jag köper gärna tillbaka aktierna om det uppstår läge, men just nu så tyckte jag att det kunde vara en idé att minska. Det kanske var fel, men jag kan bolaget för dåligt och jag valde att ta en snabb vinst istället för att läsa på mer. Ärligt talat så är både köpet och försäljningen ganska dåliga. Inte direkt genomtänkt och mer tidsfördriv än någonting annat.

Shop Apotheke har hackat lite den senaste tiden och jag passade på att köpa på mig mer. Det är ganska ordentlig tillväxt och jag tror att trenden kommer att fortsätta. Eftersom marknaden är i sin linda så kan det förhoppningsvis fortsätta ett bra tag till. Jag ligger nu ganska tungt i bolaget och jag är lite rädd att jag ligger lite väl tungt i bolaget med tanke på att värderingen snabbt kan bedömas lägre om framtidsutsikterna ser sämre ut. Framförallt är jag lite bekymrad över lagstiftning som skulle kunna göra det svårt att sälja medicin på nätet. Det är nog ingen större fara med tanke på att digitala recept sannolikt är framtiden. Jag är också lite bekymrad att någon annan spelare ska springa snabbare och som effekt bli marknadsledare.

I onsdags så sålde jag mina Episurf, minskade i XXL och ökade i Scandic Hotels. Jag hade gärna sett att Scandic Hotels hoppade upp ett snäpp ganska snabbt och jag trodde faktiskt att reaktionen på lättnaderna och de allmänt positiva nyheterna om resande skulle ha en positiv effekt på kursen, men så har det inte blivit. Det är möjligt att en positiv RevPAR för maj kan få kursen att gå upp. Om det skulle bli så att kursen inte lyfter så kanske jag kommer att minska något för att inte vara så exponerad. 

Inga kommentarer: