24 maj 2021

Scandic Hotels: Några diagram från SCB/Tillväxtverket

 Efter att kollat runt lite grann efter intressant statistik så hittade jag följande:


2020 var ett väldigt tufft år för hotellnäringen och det är intressant att se det i formen av en graf, se ovan. Flera års uppgång har vänts till en rejäl nedgång. 2021 kommer med största sannolikhet också att sticka ut som ett ovanligt svagt år. Frågan är vad som händer 2022 och framåt. Min gissning är att 2020 och 2021 kommer att sticka ut som undantag. Pandemin kommer säkerligen att medföra förändringar, men jag tror inte att dessa förändringar kommer att helt förändra efterfrågan på hotellnätter.


Om man tittar på konferensnätter så har denna trend procentuellt sett varit dalande under ganska många år. Sannolikt kommer denna trend att hoppa tillbaka när pandemin släpper. Mer hemarbete skulle kanske kunna leda till att efterfrågan på konferens t o m ökar. I absoluta tal så verkar det som att efterfrågan på konferensnätter ungefär ligger ganska plant.


Det är lite intressant att se att affärskundsegmentet procentuellt sett har minskat under många år. Denna trend kan man se även om man tar bort specialåret 2020. Privatmarknaden växer med andra ord mer än vad företagsmarknaden växer.

När man tittar på privatmarknaden så har den varit i positiv trend under ganska många år. Om inte jag helt snurrar till det så bör det vara privatmarknaden som på många sätt driver tillväxten inom hotellnäringen.

Jag kan ofta tycka att börsen är ganska enkelspårig. Just nu handlar allt om huruvida vi kommer att resa och bo på hotell som förr eller om vi kommer att fortsätta att ha digitala möten och jobba hemifrån. Min gissning är att man inte skall utgå från att saker och ting skall ändras i grunden utan att det mest sannolika är att vi går tillbaka till någonting som inte är helt olikt det samhälle som fanns innan Corona slog till. Det många glömmer är att det är två olika saker att ha digitala möten när alla ringer in och en annan sak när man är ensam eller en av få som ringer in till mötet.

Det ska bli intressant att följa Scandic Hotels framöver. Jag tror fortfarande att 45 SEK innan årsskiftet kan vara möjligt och det är därmed riktkursen som jag jobbar efter. Eftersom jag nu sitter med en hel del aktier så kanske jag kommer att minska om det uppstår läge att sälja till en hygglig kurs. Det är t ex inte omöjligt att jag passar på att minska runt 39-40 SEK om vi når dessa nivåer inom kort. Vi får se. 

Inga kommentarer: