22 januari 2011

Telia Sonera - analys

Mitt största innehav för närvarande är Telia Sonera. Drygt 10% av min portfölj består av aktier i bolaget och det är faktiskt inte uteslutet att jag fyller på med fler.

En anledning till att jag tror på bolaget är en relativt låg värdering rent fundamentalt. Aktien handlas kring P/E-tal runt 11, finanserna är i ordning och bolaget delar ut runt 5% om ett par månader. Även om kursen skulle vara densamma om ett år från idag räknat så skulle avkastningen vara bättre än de flesta bankräntor. Sannolikheten för att aktien kommer att handlas över 52,60 SEK (kursen just nu) bedömer jag som stor. Trenden är positiv och bolaget är stabilt. Bakgrunden till den låga värderingen är bland annat att marknaden inte ser någon större tillväxt i bolaget, vilket förvisso kan vara sant, men jag tror att man har dragit det lite långt, samt att det finns en politisk osäkerhet kring bolaget. Telia Sonera står nämligen på den statliga säljlistan, vilket skapar en osäkerhet kring bolaget. (I dagarna meddelande oppositionen, inklusive SD, att de ville inskränka möjligheterna att sälja bolaget, vad det nu innebär.)

Om man skall titta på vad bolaget presterat den senaste tiden så levererades en stark Q3-rapport (se http://borsdata.se/bolag/teliasonera) och jag tror att bolaget kommer att leverera även i Q4-rapporten. I detta avseende är jag ganska dåligt påläst måste jag erkänna, men vad jag kan se finns det inga risker för att Q4 skall vara en besvikelse. Teleoperatörer är fina på det sättet att en stor del av intäkterna är återkommande.

En annan sak som jag gillar med Telia Sonera är att de var snabba att hoppa på Smart Phone-trenden och var först i Sverige med att sälja iPhone. Bra jobbat! Även om Apple förmodligen vet hur man tar betalt och skiter i vad som är praxis inom branschen så tror jag att Telia Sonera gjorde rätt i att vara först att hänga på. Jag har inte så bra koll på hur bolaget har hanterat detta i andra länder, men om man förstod att smart phones var viktigt i Sverige så gissar jag att man har resonerat på liknande sätt i andra länder också.

Ibland lyfter kritiker fram att Telia Sonera inte tjänar så mycket pengar på sina bredbandstjänster och att konkurrensen är hård från bland annat ComHem. Personligen så ser jag inte tjänster kopplade till ett fast nät som framtiden. Det gäller inte bara koppartrådar utan även fiberkablar. Det är dyrt att lägga nät och dyrt att underhålla det. Kapaciteten i mobila bredbandstjänster förbättras och den dagen 4G-modem kommer ner i pris tror jag att många kommer att skippa allt vad ADSL och fiberkabel heter. Det dröjer kanske ett tag, men jag ser inte kablar i någon form som framtiden. Att Telia Sonera inte glänser inom området bredbandstjänster oroar mig därför inte nämnvärt.

Telia Sonera är som bekant inte bara Norden. Bolaget har även en hel del användare på kommande marknader i öst. Även om det kan vara allt annat än problemfritt så tror jag att man gör helt rätt i att vara snabbt på plats i dessa kommande marknader.

Summa summarum så tycker jag att Telia Sonera har en attraktiv värdering. Kursen kommer inte att dubblas på ett år, var så säkra, men den kommer heller inte att halveras. Ett rimligt antagande är att kursen kommer att ligga mellan 50 och 60 SEK det närmsta året. Jag ser det som ett fullt tänkbart scenario att aktien handlas runt 55 SEK efter utdelningen på 2,50-3,00 SEK innan sommaren. Det ger en uppsida på runt 10% från dagens nivåer. Det stora frågetecknet är dock vad som skall hända med statens aktier i bolaget. Om politikerna sjabblar till det så kan detta ställa saker och ting på ända, men risker finns alltid. Mitt innehav i Telia Sonera är lite för stort så jag kommer kanske att sälja tidigare.

För den intresserade finns här en länk till presentationen som visas i samband med Q3-rapporten

2 kommentarer:

Frågvis sa...

Du säger att "Kursen kommer inte att dubblas på ett år, var så säkra, men den kommer heller inte att halveras"

Om makroklimatet (omvärlden) förändras så förändras förutsättningarna för bolagen. Förändringar utanför bolaget har skett tidigare, som har haft en viss påverkan på bolagets aktiekurs. Låt oss titta på det som skett hitills:

Kursen för TeliaSonera har halverats eller mer än halverats vid flera tillfällen, senast var perioden april-07 till okt-08, från 68:- till 31:-. (-54%)
Innan dess åter en nedgång: från 88:- till 22:- fr aug-00, till jun-02 (-75%).

Och förändringen i bägge fallen går på drygt 1.5 år.

En relevant fråga för oss läsare är när du anser att du ska gå ur, dvs sälja.
Vilket pris gäller för dig som gör att du kommer att sälja? Eller om du tittar på andra nyckeltal för bolaget, vilka tittar du på för att bedöma om du ska sälja och vid vilka nivåer är dessa då?

Charlie sa...

Du har helt rätt. Kursen kan alltid halveras i alla lägen (ja, förutom den dagen då företaget gått i konkurs).

Vad jag menar är att sannolikheten för att kursen dubblas eller halveras under det närmsta året bedömer jag som väldigt liten. Det är ett antagande från min sida och så klart ingenting jag kan vara säker på även om uttrycket "var så säkra" kanske antyder annat.

I ett värstascenario - Euro-kollaps, handelskrig mellan USA och Kina, terrorattacker, miljökatastrofer, nya rön som säger att mobiltelefonanvändade är livsfarligt, kollektivt hjärnsläpp i Riksdagen som får till effekt att Telia-aktierna dumpas ut på marknaden helt okontrollerat, mm - kommer att halvera kursen "var så säkra", men jag tror inte att så kommer att vara fallet.

Jag menar inte att raljera och jag tycker att din synpunkt är riktig. Att äga aktier innebär alltid ett risktagande och det finns inga garanterade bottennivåer.

Vad gäller nivåer att hoppa av tåget så tycker jag att bolaget skulle kunna handlas till ett P/E-tal runt 12 utan att vara alldeles på tok för högt värderat. Med en vinst på 5 SEK per aktie ger detta en kurs på 60 SEK. Givet den osäkra situationen med statens inblandning så är 60 SEK väl mycket, vilket gör att man kanske skall gå ned ett par kronor ytterligare. Alltså, en värdering strax under 60 SEK, säg 58 SEK, tycker jag inte skulle kännas okomfortabel.

Att jag har köpt aktier just nu beror till stor del på att jag vill hoppa på tåget innan utdelningen. Mitt antagande är nämligen att kursen relativt snabbt kommer att glömma bort utdelningen, vilket gör att det är mer fördelaktigt att köpa innan utdelning än efter. Detta kan man naturligtvis ifrågasätta, men det så jag resonerar.

Precis som jag skrev i inlägget så kommer jag inte att vänta till 58 SEK innan jag säljer. Anledningen till detta är att jag är lite väl många aktier i bolaget för att ha den riskspridning som jag önskar.

Kul att du kommenterar och att du tog dig tid att leta upp gamla bottennapp. Jag hoppas inte att du hittat dem bland egna upplevelser.