07 januari 2011

Atlas Copco ut ur portföljen

Idag sålde jag mina Atlas Copco-aktier. Det satt ganska långt inne faktiskt. De har hängt med ett tag men nu tyckte jag att det var dags att göra sig av med dem. Jag har köpt mina aktier i två omgångar. De första köpte jag i september 2008 för 80,25 SEK och resten köpte jag i juli 2009 för 64 SEK. Idag sålde jag samtliga för 145,40 SEK, alltså drygt dubbelt upp jämfört med anskaffningskursen.

Aktiegraf

I grafen ovan syns det att Atlas Copco utvecklats fint i förhållande till index. 2009 var ett väldigt tufft år (se http://borsdata.se/bolag/atlas-copco), men 2010 kommer att bli ett bra år, ungefär som 2008. Framtiden för bolaget ser ljus ut och min tro är att 2011 kommer att bli ett bra år för bolaget.

Anledningen till att jag säljer är att jag anser att värderingen börjar bli ansträngd. Trots fina resultat så prisas ännu bättre resultat in i kursen. Jag tror att risken för besvikelser är större än chansen att bolaget överraskar positivt.

En ytterligare anledning till att jag säljer är att jag ligger ganska tungt i verkstadsektorn.

Gjorde jag rätt? Vi får se.

Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerar till en bra affär. Utifrån anledningarna du beskriver är det utan tvekan ett klokt beslut. Måste kännas skönt att säkra upp och få möjligheter till nya placeringar. Lycka till med alla dina investeringar.

Charlie sa...

Tack! Jag tror att det var rätt beslut. Det är inte otänkbart att jag gör mig av med några till av mina innehav inom kort.