07 januari 2011

Courtagegödsling

Efter att ha funderat lite grann på ett alternativt sätt att handla aktier så gjorde jag en form av testkörning idag. I korta drag går idén ut på att man köper ett antal olika aktier efter att börsen öppnat (säg 9:30), lägger in en säljorder på 1% över inköpspriset och en stop-loss-order 1% under inköpspriset för varje aktie. Om inte aktien blivit såld kl 17:00 så säljer man till det då aktuella priset. Eftersom börsen stiger oftare än den sjunker så bör fler aktier säljas till säljpriset än till stop-loss-priset, vilket över tiden borde kunna ge en fin vinst.

Nedan finns min testkörning. Jag valde att titta på de tio största bolagen i indexet OMXS30. Naturligtvis kan tidpunkter och procenttal justeras. Jag valde att bara höfta lite. Den gröna markeringen indikerar vilket alternativ som föll in. Courtagekostnaderna jag har räknat med är 0,15%, dvs courtagekostnaden hos Aktiedirekt (eller Nordnetdirekt som det heter numer). För att förenkla lite har jag antagit att de aktier som jag säljer kl 17:00 tillsammans inte gör någon vinst, vilket kanske är lite taskigt mot modellen.



I exemplet ovan kan man se att courtagekostnaderna äter upp det mesta av vinsten. Om jag valt att testa idén en dag när börsen föll så hade resultatet varit än mer nedslående.

Man kan se att det krävs tre lyckade affärer för att bara täcka courtagekostnaderna. Ganska mycket. Dessutom krävs det nästan två lyckade affärer för att täcka en dålig affär.

Kort sagt - en skitstrategi.

Lärdom - om man ska handla mycket skall man se till att ha låga courtagekostnader.

7 kommentarer:

john sa...

Intressant test =)

Det vore ju guld värt om det fanns en säker strategi som fungerade på daglig handel, då hade man kunnat säga upp sig från jobbet redan idag (eller ja på Måndag kanske).

Kanske strategin hade fungerat bättre om du använt dig av en släpande stop-loss dvs att man låter vinsterna löpa uppått så långt det går?

Nu har väl inte Nordnetdirekt denna funktion vad jag vet men det finns många nya aktörer där man kan handla courtagefritt men istället betalar en Spread eller liknande, jag är inte speciellt insatt i den sortens handel men har för mig att det heter CDF(Contract for difference). Dock vet jag inte om det går att köpa dessa instrument utan hävstång.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Charlie sa...

Jag tror att courtagen kommer att pressas ytterligare i takt med att internetmäklarna börjar tjänar pengar på annat, tex lån med aktierna som säkerhet.

De som gör mycket affärer, vid något tillfälle har jag hört en gräns på 2000 avslut per månad, kan komma ner i courtage på 0,04% eller mindre.

Vad gäller glidande stop-loss så har du en poäng. Anledningen till att jag inte övervägde det var att jag ville ha ett system som inte krävde att jag satt och bevakade kurserna. Funktionaliteten med glidande stop-loss är nämligen ingenting som jag har idag som en automatisk funktion.

Jag tänkte köra ett lite längre test med mer data, men det var svårt att hitta historisk intradagsdata.

Unknown sa...

Borde inte avanzas minidepå vara lämpad för handel med så små summor då allt upp till 15000 har courtage på 9kr? 90 kr mot 300 kr är trots allt en rejäl skillnad.

Staffan sa...

Courtage 0,015% hos Nordnets minidepå.
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/MINcourtage.html

Då resultatet av din beräkning kommer att baseras på skillnaden mellan intjäningen och courtaget måste du höja höja köpbeloppet för att få en större skilland mellan vinst och courtagekostnad.
Med 39:- som miniminivå blir alltså köpbeloppet här 260 000:-. Eftersom intradagkredit vanligtvis är gratis är det mest en fråga om hur mycket du kan ställa i säkerhet.
Lycka till!

Charlie sa...

Hej Staffan!

Avanzas minidepå har ett lägre minimicourtage (9 SEK) och det gäller upp till 15 000 SEK (se https://www.avanza.se/mini/hem/). Det gör att man inte behöver hosta upp så mycket pengar.

Charlie sa...

Hej Politiski!

Tack för tipset! Jag visste inte att det var så. Intressant.

Charlie sa...

Politiski,

Det blir förresten 180 SEK eftersom man både köper och säljer.