26 augusti 2007

Metrobloggen

Jag trillade av händelse in på www.metrobloggen.se/metrobloggen. Det är en blogg som handlar just om metrobloggen, vilket var ett realtivt nytt fenomen för mig. Tydligen har Metro knutit till sig en rad populära bloggare som t.ex. Karolina Lassbo och Fredrik Federley, och försöker nu på allvar dra igång en bloggverksamhet.

Det finns en del skillnader mellan att använda metroblogg och att använda blogger (som är ett Google-företag och som är den bloggplattform som jag använder) och även wordpress (som är en annan populär bloggplattform) för den delen. Om man har en metroblogg så får man nämligen 3 öre per sidvisning, eller rättare sagt godkänd sidvisning (så idén med att placera musmarkören på uppdateraknappen och lägga en sten på den vänstra musknappen är m.a.o. ingen bra idé). Ytterligare en fördel är att man kan väljas ut som veckans bloggare i Metro-tidningen och bli känd.

En liten twist på det hela är att man får ut sina pengar på ett speciellt Masterkort som kanske, jag säger bara kanske för jag är inte helt säker, gör att man har möjlighet att handla för mer pengar än man får ihop på sin blogg och kanske, jag säger återigen bara kanske, så är det en nätt liten ränta förknippad med detta. Nu vil jag inte dissa Metros idé vid fotknölarna, men att betala ut "lönen" via ett Metro-Masterkort gjorde att min cyniska sida kom fram.

Förresten betalningen 3 öre per sidvisning tycker jag känns ynklig för all den reklam som är intryckt på sidorna. Jag talar ogärna om hur mycket jag tjänar, men 3 öre per sidvisning gör att det inte finns några ekonomiska incitament för mig att bli metrobloggare.

Så det kändes bra. Nu skall jag återgå till mitt vanliga postiva jag.

mvh Charlie

5 kommentarer:

Anonym sa...

3 öre per sidvisning är skandalöst dåligt betalt samtidigt som det är ett idiotiskt system då det premierar kvantitet före kvalitet.

Det ökar troligtvis mängden skräpinlägg enormt då det lär vara värt med pengar att skriva 5 inlägg om dagen i stället för ett riktigt bra.

Det gör det också mer lönsamt att ha ett system där användarna tvingas klicka runt på massor av olika sidor i bloggen i stället för att snabbt och enkelt kunna hitta det mesta.

Och slutligen det är verkligen inte bra för ens egna varumärke.

Charlie sa...

Det är helt sant, Jakob. Speciellt som du säger att det premierar kvantitet före kvalitet, vilket är ganska dumt i det långa loppet.

Anonym sa...

Hej!

Tänkte bara tipsa om min blogg på denna adress:

http://investera.wordpress.com/

Du får gärna lägga till på www.ekonomibloggar.se - om den håller måttet :-)

Mvh,

Mattias

Charlie sa...

Hej Mattias!

Den håller absolut måttet! Mycket intressant läsning. Eftersom jag ganska ofta söker runt efter ekonomibloggar till ekonomibloggar.se så är jag verkligen förvånad över att jag inte hittat din blogg tidigare.

Jag har inte läst allt, men jag har redan tagit del av dina åsikter om Investor. Klart tänkvärt och inte helt omöjligt att jag hoppar på något av dina förslag. Mina Investor kommer nog ändå att hänga med ett tag.

mvh Charlie

Anonym sa...

Charlie,

Tackar för omdömet. Detsamma gäller förstås denna blogg, alltid intressant läsning.

Ser att vi har en del gemensamma intressen - bl.a Handelsbanken och Investor - som vi båda följer.