15 augusti 2007

Boktips

Jag har lånat en bok som heter "Sökmotormarknadsförng - så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna" skriven av Urban Lindstedt och Christer Pettersson. Den handlar precis som namnet antyder om hur man lockar till sig fler besökare till sin sida.

Det var inte den bästa boken som jag läst, men heller inte den sämsta. Det ges handfasta tips och boken är lättläst, men å andra sidan ganska få aha-upplevelser. Det är möjligt att jag är kräsen, men boken föll mig inte riktigt i smaken. Det hela kanske beror på att jag tycker att det känns lite löjligt att hålla på att mixtra med en sida bara för att den skall komma med i sökmotorerna, även om jag absolut förstår varför man gör det. Vad händer till exempel om Google gör om sina algoritmer? De slutar t.ex. att titta så himla mycket vad som står i titel-taggen. I sådant fall så faller halva boken eftersom det är ett av huvudtipsen i boken. Naturligtvis måste man skriva en bok om situationen som den är idag, men jag hade efterlyst mer idéer om länkutbyten, bannerutbyten, etc.

Något motsägelsefullt så kommer jag i fortsättningen att slaviskt följa de tips som jag har fått från boken. Jag gillar det inte, men jag vill å andra sidan att fler skall hitta till min sida genom sökmotorerna. OK, den var väl rätt bra ändå.

mvh Charlie (som är på lite dåligt humör efter nedgången i Readsoft)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena!

Kan du inte delge oss några fler av tipsen som stod?

Charlie sa...

Jo, ett annat tips var att få sidor med hög pagerank att länka till sig.

Något som inte stod, men som jag misstänker spelar in, är hur ofta en sida uppdateras (förutsatt att google på något sätt kan mäta detta). I fallet med bloggar borde det vara ganska lätt att se detta för google.

Boken tog också upp en hel del om hur man kan hitta bra sökord och hur man kan köpa dessa ord genom tex Google Adwords.

mvh Charlie