14 augusti 2007

Har centralbankerna en övre gräns?

Idag pumpade Europeiska centralbanken (ECB) in ytterligare pengar i systemet för att det inte skulle uppstå en likviditetskris. Att centralbankerna pumpar in mer pengar i systemet känns just nu som vardagsmat, vilket naturligtvis är oroande. En reporter förklarade det hela som att centralbankerna vill gjuta olja på vågorna, vilket naturligtvis är bra, men hur länge skall man behöva göra detta?

Jag kan förstå att centralbankerna måste rädda ekonomin genom att se till att det finns pengar att tillgå, vilket inte är fallet när bankerna inte litar på varandra och följdaktligen heller inte vill låna ut till varandra. Det känns inte bra att det är så, men att man måste göra det under en kort tid kan jag förstå. Nu tycker jag dock att det har pågått ganska länge och det känns inte bra.

Det kanske är en dum fråga, men var tar de pengarna vägen som centralbankerna lånar ut? Är dessa pengar med och driver upp kurserna? I sådant fall borde ju nedgången varit mycket större egentligen, eller tänkter jag fel. En annan fråga som jag funderat på är hur det skall gå när pengarna skall betalas tillbaka, för jag antar att centralbankerna på nåt sätt vill ha tillbaka de tusentals miljarder som de pumpat in. Det hela känns konstigt och magkänslan är inte bra.

Idag har jag suttit still i båten. Det var tråkigt. Mitt bottenfiske som jag brukar roa mig med gav ingenting. Dessutom blev jag sjösjuk fastän centralbankerna försökte gjuta olja på vågorna :)

Läs också:
"Återhämtning på Stockholmsbörsen", DN.se

mvh Charlie

Inga kommentarer: