07 augusti 2007

Jordbävningsvarning?

I februari skrev jag ett inlägg som hette Jordbävningar och teknisk analys. Inlägget handlade om en teori som jag stötte på för ett par år sedan. I korta drag handlar teroin om att man kan använda prediktionsmodeller för jordbävningar för att prediktera "utbrott", eller mer vanligt uttryckt bubblor, på börsen. När det är lågfrekventa rörelser på börsen, dvs när det böljar upp och ner med ganska långa cykler, så motsvarar detta en situation när det är lite spänning mellan två jordplattor (förmodligen fel fackterm, men jag hoppas att ni förstår). Däremot, när det är högfrekventa rörelser på börsen, ungefär som det är för tillfället, så motsvarar detta en situation när det är stor spänning mellan de två jordplattorna, dvs situationen precis innan ett utbrott. Med andra ord, om man skall tro jordbävningsteorin så kan det vara så att vi precis nu befinner oss framför ett utbrott.

Anledningen till att det böljar med hög frekvens precis innan ett utbrott tros vara att de flesta handlarna vet att en nedgång ligger kring hörnet men kan inte låta bli att försöka suga ut lite till, vilket gör att de är inne och gör många korta affärer. När många placerare har korta placeringshorisonter tror man i sin tur att rörelserna blir större, eller med andra högfrekventa rörelser. Teorin antar alltså, som jag förstår, att marknaden egentligen vet om att det kommer att gå ner, men väntar på en utlösande faktor. Lite intressant synsätt, eller hur?

Jag kan inte säga att jag direkt tror på teorin, men jag tycker att den är lite intressant. Vi får se vad som händer. Är det någon annan som har hört talas som andra mindre vanliga modeller för att prediktera börsen. Kommentera gärna!

mvh Charlie

Inga kommentarer: