23 april 2007

Min restskatt går till Sveriges bibliotek!

Jag håller på att mentalt förbereda mig för att deklarera. Det är inte en helt enkel process att gå igenom. Processen tar ungefär en månad för mig och omfattar en rad olika faser (huvudfaserna är förnekelsefasen, "flytta utomlands"-fasen, "nä, jag stannar hemma i alla fall"-fasen och "lika bra att få skiten gjort"-fasen).

Min deklaration är oftast ganska enkel att utföra, men ända ganska jobbig att verkligen utföra. Det blir nämligen alltid restskatt för min del. Naturligtvis beror det på mina aktievinster och det är egentligen ingen överraskning, men det känns ändock som ett jobbigt hack i kurvan (som för övrigt för tillfället är planare än en horisont).

Hur som helst, för att göra det lite lättare att betala restskatten så har jag tänkt lite på vad skatten egentligen går till för att på så sätt lindra separationsångesten. Det första jag kom att tänka på var sjukvården. Jag är väldigt glad att vi har en väl utbyggd sjukvård och jag är gärna med och delar kostnaderna för denna, men av någon anledning kändes det inte roligt att tänka på att restskatten går till sjukvården. Förmodligen kändes det inte rätt eftersom jag ser restskatten som en skatt som kommer utöver all annan skatt. Eftersom sjukvården är grundläggande så måste den finansieras av den vanliga skatten och därför används inte restskatten för att finansiera sjukvården, i alla fall enligt mitt ganska bisarra resonemang.

Efter en kort stunds funderande så kom jag på att min restskatt skall gå till Sveriges bibliotek och helt plötsligt kändes det ganska bra att betala restskatt. Jag gillar nämligen bibliotek väldigt mycket och varje gång jag läser en tidning eller hittar en bra bok så blir jag lite förvånad över att det är gratis. Biblotekarier är dessutom nästan alltid väldigt pålästa och hjälpsamma om man inte hittar själv.

Efter detta märkliga resonemang så kommer det inte bli lika jobbigt att betala restskatt :)

Är det någon annan som tänker liknande eller är det bara jag som flummar iväg?

mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Charlie, din tanke är helt underbar! Vanligtvis när jag tänker på det där med restskatt blir jag arg för det är så mycket som jag är med och finansierar som jag inte tycker är ett dugg bra.

Nu bor jag dessutom i Dk och får betala skatt två gånger för mina aktievinster. Alltså, jag tror varje år att jag ska slippa betala skatt i Sv men i slutändan får jag alltid betala en massa pengar till båda länderna så det känns alltid som om de båda försöker lura av mig så mycket pengar som möjligt. TYvärr upplever jag att jag inte har tid att sätta mig in i det ordentligt så det slutar bara med att jag går omkring och är arg på den där jäkla skatten.