04 april 2007

Kommande stämmor

Ett par av de aktierna som jag har under uppsikt kommer snart att ha stämma, vilket innebär att det är dags att bestämma sig för om det är bäst att äga aktierna innan stämman så att man får utdelningen eller om man skall vänta och köpa dem till efter att utdelningen ägt rum. I många fall så återhämtar sig aktien förvånansvärt snabbt efter utdelningen. Ett sådant exempel är Investor som sjönk efter att utdelningen ägt rum, men som återhämtade sig ganska snabbt efteråt. Det finns säkerligen många anledningar till att det blir så. En en anledning kan vara att många, av skatteskäl, väljer att sälja innan utdelningen för att sedan köpa tillbaka aktien efter att utdelningen ägt rum. Det lär tydligen vara vanligt bland utländska investerare, även om jag inte riktigt förstår varför. En sak att komma ihåg är att man får skatta för utdelningen direkt, dvs man kan inte, på samma sätt som man kan med vinster, kvitta dem mot förluster.

Jag funderar på att köpa på mig Handelsbanken innan den 24 april då dess stämma hålls. Utdelningen är 8SEK per aktie för Handelsbanken, vilket i nuläget ungefär ger en direktavkastning på 3,8%. Jag hoppas på att det kommer några dagar med mindre bra nyheter så att det blir möjligt att köpa på mig några aktier i Handelsbanken.

En annan aktie som är intressant ur ett utdelningsperspektiv är Gunnebo Industrier. Det verkar vara bra fart på deras affärer och de verkar inte sakna "stora" Gunnebo alltför mycket. Jag var med vid introduktionen på 80 SEK, men sålde mitt innehav redan vid 115 SEK. Det har gjort att det varit lite svårare att erkänna att aktien ser ganska köpvärd ut runt 185 SEK. Jag kunde i och för sig inte veta att företaget skulle visa upp så fina siffror, men det är tyvärr alltid enkelt att tänka "om" och "ut i fall". Hur som helst, stämman äger rum den 24 april och utldelningen är föreslagen till att vara 5,50 SEK, vilket ger en direktavkastning runt 3,9%.

Ytterligare en annan aktie som jag funderar på att införskaffa innan dess stämma hålls är BE Group. Jag tror på företaget som sådant och eftersom det kommer en fin utdelning på 3,50 SEK (vilket ungefär är 3,8% med nuvarande kurs) så finns det anledning att hålla ögonen öppna. Stämman för BE Group är dock först den 15 maj, vilket gör att det är ganska gott om tid att hitta köptillfälle.

Generellt, enligt en artikel på di.se skriven 27 mars, så gäller för att få ta del av utdelningen från ett börsbolag att du ska äga aktien när börsen stänger på dagen för bolagsstämman.

En bra länk till när stämmorna äger rum hittar du här: kommande stämmor.

mvh Charlie

Inga kommentarer: