02 april 2007

Google AdSense, Tradedoubler och Affiliator

Jag har den senaste tiden funderat en del kring reklam på bloggar. Så som jag har förstått det finns det tre huvudalternativ för svenska bloggar, nämligen Google Adsense, Tradedoubler och Affiliator. Jag har själv erfarenhet av Tradedoubler och Google AdSense, men inte av Affiliator. Faktum är att ett av huvudskälen till att jag startade denna blogg var att jag funderade på att köpa aktier i Tradedoubler, något jag inte längre gör efter att de tackade nej till budet från AOL, vilket jag tyckte var ett felaktigt beslut.

Hur som helst, styrkan med Google Adsense är att det är väldigt enkelt att komma igång med samt att textannonserna inte stör så mycket. Ofta stämmer reklamen ganska bra överens med sidinnehållet, även om det ibland kan bli lite tokigt. (Jag sitter t.ex. just nu i Barcelona och skriver och den reklam som visas är framförallt spansk eller katalansk reklam, vilket är lite lustigt med tanke på att sidtexten är på svenska). Överlag måste jag säga att jag är ganska nöjd med Googles reklamtjänst AdSense. Jag kommer nog aldrig att få in en massa pengar på det, men det kan förhoppningsvis bli en liten trevlig sidoinkomst.

Vad gäller Tradedoubler så är det inte fullt lika lätt att komma igång med deras reklamtjänst. Det är inte svårt, men det tar längre tid. Anledningen till att det tar längre tid är att man som användare själv ansöker om att få göra reklam för olika företag, därefter väljer man vilken banner man vill ha på sin sida och sist så klipper man in en snutt javascript, eller motsvarande, på sin sida. Fördelen med Tradedoubler, som jag ser det, är att man kan själv påverka vilken reklam som skall visas och även hur den skall visas. Dessutom så är avkastningen ofta ganska bra. If hade till exempel under ett par månader en kampanj där man fick 4SEK per unik besökare, vilket inte är dåligt. Tyvärr fungerade aldrig Tradedoublers tjänst för mig. Jag var i kontakt med deras support, som iofs var trevlig, men det visade sig att det var svårt att få tjäsnten att funka för mig. Efter ett tag gav så jag upp och bytte till Google Adsense.

En tredje aktör är Affiliator som ägs av Eastpoint. Jag har inte själv använt deras tjänst, men jag har förstått att den är mer lik Tradedoublers än Googles.

Ett fjärde alternativ är naturligtvis att själv ta kontakt med företag som är intresserade av att göra reklam. Det är möjligt att jag gör det någon gång i framtiden, men för att nå dit så krävs det, enligt mig, mycket trafik till sidan.

Är det någon av er som har andra erfarenheter av reklam på hemsidor/bloggar?

mvh Charlie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Bor du i Barcelona eller bara där på semester? :)

Keep up the good work!

//Johan

Anonym sa...

Semester var det såg jag nu :)

Vad för webhotell använder du? Jag är en novis på området och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig...

Mvh
Johan

Charlie sa...

Hej Johan!

Jag använder mig av Googles tjänst blogger. Det är både enkelt och gratis att skapa sin egen blogg. Gå in på www.blogger.com och följ instruktionerna. Lycka till!

Anledningen till att jag är i Barcelona är för att min flickvän jobbar här för tillfället samt att jag hade alldeles för mycket övertid. Min tanke var att ta ut en del av övertiden för att möta våren i Barcelona, men sedan onsdags i förra veckan har vädret inte varit det roligaste, mest regn och rusk faktiskt.

Kul att du gillar bloggen.

mvh Charlie

Anonym sa...

En dum fråga: Hur gör man för att få bort "blogspot" i adressen?

Charlie sa...

Hej!

Det man kan göra för att få bort blogspot i adressen är att registrera en egen domän och sedan vidarebefordra den trafik som kommer till den registrerade domänen (i mitt fall klirr-i-kassan.se) till blogspot-adressen (i mitt fall klirr-i-kassan.blosgspot.com). Jag valde att registrera klirr-i-kassan.se på loopia.se och där kan man sedan göra så att trafiken vidarebefordras. Det kostar en dryg hundralapp att registrera en .se-domän och något mindre att registrera en .com-domän. Man måste dessutom betala en årlig förnyelseavgift.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Lycka till med bloggandet och hör av dig när du kommit igång.

mvh Charlie

Charcoal sa...

Hej. Hur kan man ta bort adsense om man inte vill ha?, hur blir det med skatt, sköter det sig självt? Måste man deklarera det? Och kostar det något? För jag fick hem typ kort med 700 sek att använda till reklam :S ?