26 mars 2007

Wimax eller 4G?

Jag prenumerar på Affärsvärlden. I det senaste numret var det en ganska intressant artikel som hette "Slaget om trådlöst". Artikeln tog upp det "slag" som för närvarande utspelar sig mellan bl.a. Ericsson som representerar 4G och Intel m.fl. på andra sidan som representerar Wimax. Förmodligen kommer en av dessa två standarderna vara den som vi använder om ett par år för att surfa trådlöst.

Jag tror att det är på sin plats att börja med att reda ut en del begrepp. Idag finns det, som säkert de flesta vet, en standard som heter 3G. 3G har större bandbredd än sina föregångare, vilket gör det möjligt att skicka och ta emot videosnuttar samt att det blir lite mer intressant att surfa (det går nämligen något snabbare). Tyvärr har surfande i mobiltelefoner inte riktigt slagt igenom. Förmodligen beror detta på en helt fel prissättning. När jag senast skulle köpa en mobiltelefon, vilket var ungefär ett halvår sedan, så övervägde jag att köpa en 3G-telefon med tanken att jag vid vissa tillfällen skulle kunna koppla denna till min laptop och på så sätt använda mobiltelefonen för att surfa med min laptop. Jag gav ganska snabbt upp denna tanke när jag fick reda på att det kostade 15SEK per MB. Säljaren försökte övertyga mig om att lite mail kostade inte så mycket att ladda ned, etc, men trots allt så är det helt fel prissättning. Jag är med andra ord inte det minsta förvånad att knappt någon använder sin mobiltelefon för datatrafik.

Hur som helst, den nya 4G-tekniken skall, som jag förstått det, vara en ytterligare utökning av bandbredden. Vodafones VD Arun Sarin kritiserade nyligen på mobilmässan i Barcelona bl.a. Ericsson för att utvecklingen av den nya 4G-tekniken går för långsamt. Det skulle man kunna se som ett tecken på att han är lite orolig för tillfället för hur situationen inom området ser ut.

På andra sidan finns, som sagt, bl.a. Intel och andra delar av datorvärlden. De förespråkar en teknik som kallas Wimax. Wimax är, väldigt förenklat, ett sorts trådlöst bredband med flera kilometers radie. Lillebroren till Wimax heter WiFi och finns idag redan på många platser, tex caféer. Platser där det finns WiFi brukar man kalla hotspots.

Det som talar för Ericsson och mobilvärlden är att de har erfarenhet att leverera mobila tjänster med allt vad det innebär av basstationsbyte etc. Å andra sidan så har inte mobilbranschen lyckats att få användarna till att använda datatrafikstjänster i någon större utsträckning. Min teori är att det fortfarande går för långsamt, att skärmarna är för små, att det är på tok för dyrt och att det finns ganska få tjänster som är anpassade till telefonerna.

Det som talar för datorbranschen är att de är förmodligen mer intresserade av att tjäna pengar på att sälja hårdvara än av att tjäna pengar på själva datatrafiken. Eftersom priserna på laptops sjunker snabbt så finns det nog möjlighet att lägga på en tusenlapp på priset för en Wimax-modul. En annan sak är förresten att datorbranschen förmodligen kommer att rikta sig till laptops snarare än mobiltelefoner. Om Internet kommer att fortsätta att vara gjort för stora skärmar så borde det också tala för Wimax-tekniken. Jag är iofs något osäker på detta, men jag tror att laptops är huvudfokus för Wimax.

Förresten, om man vill läsa mer om Wimax, så kan jag rekommendera wikipedias artiklar, se här, eller howstuffworks.com, se här.

Det är säkert många av er som är bättre insatta än vad jag är. Vad är er åsikt? Kommer Wimax att sopa banan med Ericsson, eller kommer Wimax-tekniken att vara teknisk kuriosa om 10 år?

mvh Charlie

1 kommentar:

Anders sa...

Hejsan,
Jag ar ingen telekom expert aven om jag jobbar inom telekom. Nagra kommentarer. 3G ar egentligen ingen standard utan mera ett samlingsuttryck for mobila nat som ar lite snabbare an 2G (GSM, D-AMPS, CDMA etc). Inom 3G finns det huvudsakligen tva olika standarder. Europa har valt UMTS sparet medan man i USA valt CDMA-2000 som ar en vidareutveckling av CDMA. Kina som ar en gigantisk marknad vill varken att alla affarer gar till UMTS eller CDMA-2000 leverantorer och man har darfor utvecklat en egen 3G standard. Tillsammans med bla Siemens. En av anledningarna till att Kina fordrojer tilldelningen av 3G licenser ar helt enkelt att deras teknik inte ar pa plats riktigt annu. Det ar nog en tydlig indikation att man avser att gynna de inhemska telekomleverantorerna (Huawei, ZTE etc).

Vodafone har investerat stora summor i 3G och da nastan uteslutande i UMTS. Man kan se ett monster dar Vodafone backar ur vissa marknader for att satsa pa marknader med (hogre) tillvaxt. Exempelvis saldes svenska Vodafone till Telenor and japanska Vodafone till Softbank. Istallet gar man in tungt i Indien som ar i samma lage som Kina for 10 ar sedan.

VF VD Arun Sarin klagde inte pa 4G utan pa att 3G utvecklingen gar for langsamt. Han ar helt enkelt radd att operatorer som gar fran 2G direkt till Wimax helt enkelt far ett forsprang och sitter han dar med "fel" teknik som dels kostat stora pengar och dels att han inte kan erbjuda den service kunderna vill ha.

Wimax anhangarna vill att alla dator framover skall ha ett Wimax kort inuto pa samma satt som dagens laptop som alla har WiFi. Det som talar for Wimax ar den breda upopslutningen av bla jattar som Intel, Nokia. Amerikanska Sprint kommer att borja bygga ut Wimax over hela USA. Nokia Siemens Networks ar en av tre leverantorer. Ericsson gar en egen vag. Om det ar bra eller inte far framtiden utvisa.

Det finns ingen definerad 4G standard men talar om Wimax som en 4G standard.