09 mars 2007

En realiserad förlust och slöa pengar

Efter mycket funderande och velande så sålde jag till slut mina Teleca-aktier. Jag fick 28,10 SEK för dem och jag köpte dem för 34,70 SEK i juli förra året. Förlusten i procent landade alltså på ungefär 19%, vilket inte är bra men ändå inom de gränser som jag satt upp för mig själv mellan 15 och 20%. Anledningen till att jag väntat så länge med att realisera förlusten är att jag har sett Teleca som en intressant turn around-aktie, dvs en aktie som ingen tror på just nu, men som med en ny VD, en ny stororder eller liknande kan segla upp och få en riktigt trevlig utveckling. En liten faktor som talar för att Teleca skulle kunna vända är att delar av Dan Olofsson-sfären, dvs Sigma, Epsilon och Teleca, håller på att samlas runt Dockan i Malmö (Dockan är ett populärt nybyggt område i Malmö som ligger på det gamla Kockums-området, därav namnet Dockan.) Det är möjligt att denna flytt skulle kunna skapa en positiv skjuts för Teleca, men jag är själv tveksam till betydelsen av denna flytt.

Börsen som helhet står för tillfället runt 0%. Den började nedåt i morse, men vände sedan uppåt runt lunchtid när det kom positiva signaler från USA.

Jag funderar på att sälja av en del av mina Investor-aktier. Det blev lite för många under förra veckan och utvecklingen har varit bra så det skulle kunna vara läge att sälja av en del. Å andra sidan så tror jag att utvecklingen kan fortsätta vara god för Investor. Svårt val, men letar sig aktien över 170 SEK inom den närmsta framtiden så säljer jag hälften av de som jag köpte i förra veckan.

Ett generellt problem i min portfölj är att mina pengar jobbar för dåligt. De ligger mest och slöar. Det är naturligtvis mitt fel. Det är jag som skall få dem att jobba. Jag har därför vissa funderingar på att göra en del investeringar inom den närmsta tiden. Eftersom jag är tveksam till börsen på längre sikt så kommer det förmodligen att bli ganska kortsiktiga investeringar, men skall jag ha en chans att matcha index måste jag öka risknivån i portföljen. En konkret fundering som jag har är att öka i Telia Sonera, ett annat alternativ är att köpa AXIS-aktier och ett tredje alternativ är att köpa på mig mer XACT BEAR.

Inga kommentarer: