12 mars 2007

Jag är en räddhare!

Idag läste jag två artiklar om bostadsmarknaden. En av dem handlade om att bostadsbubblan i USA håller på att spricka och den andre handlade om att det blivit dyrare att bo i Sverige. Man har räknat ut ett sorts index som motsvarar inkomsterna i förhållande till boendekostnader för att se hur stor del av inkomsterna som går till boendekostnader. Jag tycker att boendekostnaderna är läskiga för närvarande.

För tillfället håller jag och min blivande sambo på att titta på lägenheter och i de flesta lånekakyler som vi läser amorterar man ingenting alls och dessutom så räknar man på räntor under 5%. Självfallet så vill mäklaren att lägenheten skall vara så attraktiv som möjligt och att då varna för räntehöjningar eller vikten av att amortera är naturligtvis inte så intressant. Dessutom är naturligtvis jämförelsen korrekt om man skall jämföra en bostadsrätt med en hyresrätt, men, hur som helst, att inte amortera känns principiellt fel. Jag tror att de flesta som köper lägenhet idag amorterar väldigt lite eller ingenting alls. Det är synd. Det är när räntorna är låga som man har råd att amortera. Nog predikat om felsatta bostadsrättspriser av en spekulant som vill med på karusellen!

Artiklarna som jag läste skrämde hur som helst upp mig, eller rättare sagt påminde mig om varför jag köpt mina XACT Bear. Efter att jag tänkt efter lite beslöt jag att sälja av mina TeliaSonera med knapp vinst, likaså mina Prevas såldes med knapp vinst. Det var ingenting annat än ren feghet som fick mig att sälja. Jag är tveksam till att marknaden kommer att fortsätta stiga och om det skulle komma lite negativ statistik, t ex att oljepriset sticker åt fel håll eller att ett par företag nu i veckan drar ner sina tillväxtsiffror, så finns risken att de kommer att straffas på samma sätt som Ericsson straffades för ett par veckor sedan när Svanberg drog ner framtidsutiskterna något. Om ett par företag levererar lite tråkiga nyheter och Asien börjar darra igen, då finns det risk, enligt mig, att kurserna sticker ner igen. Jag är en räddhare för tillfället som inte vågar äga aktier. Inte nog med att jag är rädd, jag är velig också. Det kan bli så att jag bara tar det lugnt ett par dagar. Bara avvaktar.

Vi får se.

mvh Charlie

Inga kommentarer: