27 mars 2007

BE Group in och ut, XACT Bear ut och in

Igår så köpte jag aktier i BE Group. Jag fick betala 85,50 SEK och var ganska nöjd med mitt köp. Jag känner inte till dem i detalj, men det var relativt nyligen som de gjorde debut på börsen. Eftersom jag är lite skakis så valde jag att lägga in en säljorder på 88,75 SEK. Idag gick säljordern igenom, vilket gjorde att det blev ett ganska kortvarigt innehav. Jag har nu lagt in en nyköporder på 87,00 SEK. Om jag får dem för 87,00 SEK så är jag nöjd.

Vidare, igår sålde jag en del XACT Bear för 44,90 SEK. Det var en ganska onödig affär och jag ångrade mig direkt efter att jag såg att affären gått igenom. Lyckligtvis kunde jag köpa tillbaka dem idag för 44,45 SEK. En ganska onödig historia, men ingen förlustaffär i alla fall.

För övrigt så funderar jag på att köpa tillbaka Prevas och Handelsbanken om det går ner lite. Om det går upp lite så har jag vissa funderingar på att köpa på mig mer XACT Bear.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gör du mycket korta affärer? Blir det inte krångligt när man ska deklarera då?

Mvh David

Charlie sa...

Hej David!

Jag brukar säga att jag köper långsiktigt, men att jag, när priset är rätt, säljer kortsiktigt, dvs jag försöker hålla mig till att köpa aktier som jag tror på på sikt, men om jag kan sälja dem dagen efter med en bra vinst så slår jag till. En bra vinst i detta sammanhang (dvs en dag) är mellan 3 och 5% i mitt tycke. För tillfället tycker jag inte att det är ett gyllene tillfälle att äga aktier, därför sitter jag hela tiden med fingret på säljknappen, vilket gör att det blir ganska många korta affärer.

Vad gäller deklarationen så blir det naturligtvis lite jobb, men jag brukar utnyttja tillfället och sammanställa mina affärer. Hur många affärer var vinstaffärer, hur många var förlustaffärer, tjänade jag mer på de längre innehaven än på de kortare etc. Om man inte tycker att denna sammanställning låter spännande och nyttig så kan man ofta köpa färdigifyllda K4-blanketter från sin nätmäklare. Jag vet att aktiedirekt har den tjänsten för 199 SEK.

Hoppas att det gav svar på dina frågor.

mvh Charlie