15 mars 2007

Hur överlåter man domännamn?

Jag har som sagt fått upp ögonen för domännamn, men jag har ännu inte riktigt vågat satsa så mycket. En knäckfråga som jag funderar på är vilka omkostnader man kan räkna med när man skall överlåta ett domännamn till någon annan. Jag har läst lite och fått fram att man måste blanda in ett auktoriserat ombud för att få igenom överlåtelsen, men vad kostar det? Om själva överlåtelsen av domännamnet ligger på ett par tusen kronor eller mer så är det inte lika intressant längre. Är det någon som vet hur man på ett enkelt sätt kan överlåta ett domännamn? Jag vill gärna veta både i fallet med en .se-domän och med en .com-domän.

Tack på förhand.

mvh Charlie

6 kommentarer:

Snåljåp sa...

Man kan skicka in ansökan om överlåtelse till valfritt ombud, och om man gör det till Loopia så kostar det 120 kronor att byta ägare på en domän. Blanketter behöver fyllas i och de finns på www.nic.se

För .com-domäner kostar det också en årsavgift (dvs ofta 8-10 dollar) och det är lätt att överföra en domän via kontrollpanelen där man köpt den.

Alvarsson sa...

Av en ren slump så har jag faktiskt kollat mig för om detta under dagen, samtidigt som jag besökte din blogg för första gången. Länka gärna till min blogg, så gör jag det samma.

Blanketten du behöver är denna: http://www.iis.se/pdf/overlatelseblankett_avreg_slutlig.pdf

Den som ska ta över domänen måste samtidigt söka till valfritt ombud om att få ta över domänen. De ska därefter ordna affären & återkommer till dig.

Om det inte är någon stor domän du ska sälja & du inte säljer genom ett företag, så behöver du inte deklarera saken. Vill du vara på den säkra sidan så deklarerar du det som inkomst av hobbyverksamhet i deklarationen.

Charlie sa...

till snåljåp:
Tack för kommentarerna! Jag har registrerat mina domäner på loopia.se så jag skall titta där på hur man gör för att överföra .com-adresserna. Jag blev lite oroad när det stod på nic.se att man skulle anlita ett ombud. Det brukar inte vara gratis.

mvh Charlie

Charlie sa...

till Alvarsson:
Tack för tipsen! Det känns genast roligare och mer intressant att registrera domännamn.

Jag läste lite på din blogg idag. Jag har även besökt den tidigare, men det var ett tag.

Jag är intresserad av länkutbyte. Senare idag kommer jag att länka till din sida.

mvh Charlie

Unknown sa...

Registrerar du på t.ex namecheap.com så kan man flytta över domäner gratis till andra namecheap konton.

Charlie sa...

Hej kore!

Tack för tipset! Det låter absolut intressant. Det bästa hade naturligtvis varit om det fanns någonting som motsvarade VPC så att man enkelt kunde byta ombud, men det dröjer kanske innnan det kommer.

Hanldar du själv mycket med domännamn?

mvh Charlie