06 mars 2007

Stormen över?

Nu är börsdagen ännu inte riktigt slut, men det verkar i nuläget som att börsen kommer att sluta på plus. Det är knappt en timme kvar just nu och OMX står på +0.3%. Ett tag var börsen nästa uppe 1% för att sedan tappa något.

Jag tycker att det känns rätt skönt att det verkar bli en plustecknens dag. Om börsen hade fortsatt att falla idag också då hade det känts motigt, framförallt för att jag, enligt min egen filosfi, borde sälja av en del av mina nyinköpta aktier med förlust. Att ta en förlust är det jag är absolut sämst på. Det är nog också det som de flesta har absolut svårast att hantera. När jag ser tillbaka på de affärer som jag har gjort under 2006 är ungefär 90% vinstaffärer, förvisso med ganska liten vinst per affär, men dock. De resterande 10% som är förlustaffärer har tyvärr en ganska stor förlust per affär. Det ligger gissningsvis på 15-20% i förlust per affär, medan vinstaffärerna ligger på ungefär 5-10% i vinst per affär. Ett sådant facit är egentligen inte speciellt imponerande under ett år som 2006 då kurserna generellt sett gick väldigt bra.

En annan faktor som man skall ta hänsyn till är att, som jag handlar, med ganska många ordrar liggande så krävs en ganska stor kassa, vilket naturligtvis gör att jag förlorar mot index när det går upp. Jag har gjort lite försök med att strukturera upp förhållandet mellan kassa, säljnivåer och köpnivåer, men det är inte helt lätt att hitta en modell som funkar bra. I nuläget lägger jag köpordrar när någon aktie känns lockande och prisvärd. Om jag får aktien beror säljnivån ganska mycket på vilken typ av aktie det är, hur mycket jag tror på aktien, vad jag tror om börsutvecklingen generellt och hur mycket jag har i kassan.

En annan strategi som jag använt mig av är att låta aktier "växa" när de nått över en viss nivå, dvs att när en aktie har gått +10% så kan man exempelvis sätta en stop-loss på +5% och hoppas på att aktien fortsätter att stiga. Om den fortsätter att stiga så flyttar man upp stop-lossen med jämna mellanrum ända tills den går igenom. Det var ett tag sedan som jag använde mig av denna strategi, men det är egentligen ingen dum strategi. Jag har en tanke på att jag skall använda mig av denna strategi på Readsoft om den utvecklas bra nu i början.

Apropå Readsoft så repade sig Readsoft riktigt bra idag, ungefär +4% och då var den även uppe och nosade på +6% under dagen, vilket kändes kul. I övrigt ligger resten de nyinförskaffade aktierna inom +-5%, vilket känns bra. Sorgebarnet i portföljen för tillfället, Teleca, var uppe och snuddade på 27,50SEK, men föll tillbaka under dagen. Förlusten i Teleca ligger på ungefär -22%, vilket inte är bra, men jag har ännu inte bestämt mig hur jag skall göra, eller rättare sagt vilka nivåer som skall gälla för aktien. Ända sedan raset så har jag försökt fötränga förslusten och hoppats på att den skall återhämta sig, men nu börjar det bli dags att ta konsekvensen. Förmodligen blir det så att om den sticker den upp något, så försvinner den.

mvh Charlie

Inga kommentarer: