17 februari 2021

Scandic, Doro: Q4-rapporter

Scandic bjöd idag på en Q4-rapport som inte bjöd på några större överraskningar så som jag ser på saken. Det är fortsatt låg beläggning och förlusterna hopar sig. Det som jag var intresserad av att få mer information om är om det blir en nyemission eller inte. Det gavs ingen klarhet i denna fråga, men man skulle inom kort återkomma och det pågår, enligt rapporten, en diskussion med storägarna. Man kan såklart fundera på om vad som kommer att hända härnäst. Kommer det att bli en riktad nyemission? En nyemission som alla aktieägare får vara med på? Brygglån? Jag tycker att mycket talar för en riktad nyemission. Att man talar med storägarna kan innebära att både det ena och det andra, men det blir framförallt relevant om det handlar om en riktad nyemission. Det som jag tycker talar för riktad nyemission är att det kommer att kunna gå snabbare än en nyemission som vänder sig till samtliga ägare. Vad vi kommer att landa i för lösning återstår så klart att se, men om det blir en riktad nyemission så tror jag att statistiken talar för att kursen kan utvecklas ganska OK den kommande tiden. Min erfarenhet är nämligen att större ägare brukar ha ganska bra koll på när det är läge att förorda en riktad nyemission.

Doro levererade en OK rapport. Det som verkligen fick avtryck i kursen var att man gick ut och sa att man skall särnotera Phone-delen. Min gissning är att man har försökt att sälja denna del, men kommit fram till att det är bättre att särnotera. Delarna kommer sannolikt att vara värda mer än helheten, men frågan är om inte det mesta värdet har realiserats vid 55 SEK. I mina nyårscase så hade jag med Doro med riktkursen 55 SEK och jag funderar faktiskt på att sälja runt 55 SEK. Det är möjligt att det är för tidigt och det är möjligt att det finns mer uppsida, men jag funderar ändå på att hoppa av. Om det fortsätter upp ytterligare under morgondagen så kanske jag slår till och realiserar vinsten.

Åter till Scandic, om det nu blir en nyemission som alla skall vara med på, vilket kanske blir fallet om risken med en tredje våg skruvas upp en bit eftersom jag misstänker att storägarna eventuellt då drar öronen åt sig, så kommer jag att behöva en hel del pengar för att kunna vara med. Scandic är mitt största innehav och om det blir en rejäl nyemission så kommer det inte att gå obemärkt förbi. Jag måste säga att jag är lite positivt överraskad att talet om att man skall se över finansieringen inte fick något större avtryck på kursen. Faktum är att jag tror att en och annan väntar på att villkoren skall komma ut innan man agerar, och jag tror att när det finns färre frågetecken så kan det nog få kursen att hoppa upp en liten bit.

XXL gick svagt upp idag och jag tror att vi kan ha nått en botten. Min gissning är att vi inte kommer att gå ner så mycket mer, men det kan vara fel. Jag köpte på 24 NOK för inte så länge sedan så ta mina gissningar för just gissningar.

Om det skulle visa sig att det inte blir någon nyemission i Scandic så kommer jag nog att skjuta in lite pengar till i Husqvarna. Jag ligger med en viss kassa och jag tror att det kan vara en helt OK investering att köpa för dryga hundralappen innan utdelning. Det är inte jättebilligt på något sätt, men jag gillar bolaget och jag tror mycket på produkterna. Det är möjligt att jag tänker om och fyller på med mer bankaktier istället. Det är också ett alternativ. Ett helt annat alternativ, som är mer offensivt, är att jag fyller på med fler TUI

Inga kommentarer: