28 december 2010

Småbolag - det räcker inte med att visa vinst

Jag har följt en del småbolag de senaste åren. Framförallt för att uppsidan kan vara stor om man tidigt lyckas pricka in ett framtida storföretag eller ett företag som köps upp. Många av de småbolag som jag har tittat på har varit och är forskningsbolag, t ex Cellavision som jag har i portföljen idag. Andra bolag som jag har följt är Readsoft, som möjligen inte kvalar in som forskningsbolag, men som åtminstone bjuder på lite nytänkande vad gäller dokumenthantering.

En sak som ofta gör mig besviken är att dessa företag verkar nöja sig med att visa svarta siffror. Man stoltserar i sina årsredovisningar att man har visa positivt resultat si och så många av de senaste kvartalen. Det är naturligtvis bra att ett företag som börjat på rejält minus som en effekt av den första uppbyggnadsfasen lyckas sälja sina produkter. Det är  långt ifrån alla forskningsbolag/förhoppningsbolag som lyckas med det, men ibland verkar det som att ledningen i dessa bolag nöjer sig med att siffrorna är svarta och skiter i hur många dem är.

Om ett företag har spenderat 100 MSEK på att ta fram en ny produkt och efter 10 år lyckas nå en omsättning på 100 MSEK och visa vinst på 5 MSEK så är det bra, men det är bara en milstolpe som passerats, nämligen att visa vinst. Från de svarta siffrorna måste man öka annars var det ingen bra investering att utveckla produkten från början. På de tjugo åren (egentligen mer om man räknar med lite ränta) som det tar att betala igen utvecklningskostnaderna så hinner omvärlden förändras mycket och springa ifrån bolaget.

Jag var inne och härjade i Readsoft för något år sedan och jag hoppades verkligen att verksamheten skulle lyfta, men på något magiskt sätt så lyckades ökad orderingång och minskade personalkostnader inte leda till att vinsten ökade nämnvärt. Det som fick bägaren att rinna över för min del och som fick mig att sälja mina aktier var att varken VD eller finanschef hade något egentligt svar på varför inte vinsten ökade. Om jag kommer ihåg rätt så mumlade man något om världsekonomi i kris eller liknande, vilket knappast var en nyhet för någon och verkligen inget svar på varför man inte ökade vinsten. I Readsofts fall tror jag att grundarna är nöjda med vad de har åstadkommit - ett vinstdrivande företag med hundratals anställda och tusentals kunder. Det är imponerande, men om man är nöjd med att visa vinst och inte har förmåga att utnyttja den inbyggda vinsthävstång som försäljning av mjukvara kan ha med rätt person vid rodret så vill jag inte vara med. Det är hårda ord, jag vet.

Varför så upprörd egentligen? Svaret är att jag gillar Readsoft och jag gillar vad de gör, men jag gillar inte att de inte kan lyfta verksamheten ytterligare för jag tycker att de borde ha lysande utsiker att göra det. Min farhåga är att de sitter i knäet på SAP, som de samarbetar med, och att denna tyska jätte dikterar villkoren och bestämmer i princip hur mycket Readsoft skall tjäna. Samma sak gäller förmodligen även Oracle som de även samarbetar med.

Jag har som sagt gjort slut med Readsoft. Det funkade helt enkelt inte. Vi ville olika. Jag ville ha mer pengar och de var nöjda med smulorna som blev över efter alla kostnader dragits. Gammal kärlek försvinner dock aldrig helt. Det blir inte lättare av att Readsoft skickar mail stup i kvarten och försöker locka tillbaka mig med feta miljoneaffärer som de rott i hamn.

Även om jag blir lockad så verkar inte 2010 ha varit något toppenår för företaget. Jag sammanställde snabbt de affärer som de rapporterat via pressmeddelande under 2009 och 2010 (Det gick snabbt och det var huvudräkning så det kan ha blivit fel). Under 2009 redovisade man affärer för total 115 MSEK medan man under 2010 endast redovisat affärer för 80 MSEK. Det kan finnas många förklaringar till en sådan skillnad, men spontant ser det inte ut som ett steg i rätt riktning. Det är möjligt att det är fler småaffärer och att man lyckats bra med merförsäljning till befintliga kunder, men jag är tveksam till att det är så.

Om man tittar på de nio första månaderna för 2010 så har omsättningen varit i princip densamma som för 2009, runt 430 MSEK. Till skillnad från 2009 så visar man liten vinst, drygt 10 MSEK. Kombinationen nolltillväxt i kombination med klen vinst får en inte att trilla av stolen direkt.

Vad gäller Cellavision så hoppas jag att de kommer att visa fin vinst under Q4 2010. Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli någon större vinst eftersom dollarn fortfarande är låg, men jag hoppas att man har någon som säkrar lite valutarisker. Vad gäller omsättningen så är jag optimistisk och tror att Q4 kommer att visa att den fina tillväxten håller i sig. Förhoppningsvis kommer 2011 bjuda på bättre vinster och mer uppmärksamhet. Idag verkar det bara vara jag och insiders som bryr sig om bolaget.

Inga kommentarer: