28 februari 2007

Hej handelsbanken!

Det var inga muntra miner på börsen idag heller. Den allmäna oron fortsatte, och index slutade ned 1,9%. Det finns många faktorer som gör att börsen är svängigare nu än den var för några år sedan. Det är dock någonting som många analytiker missar när de analyserar kurshistorik.

Jag är helt övertygad att en sådan sak som att aktiehandeln idag är mer utfördelad spelar roll. För ungefär tio år sedan gick man till banken, eller ringde sin mäklare, när man ville köpa eller sälja en aktie. Det gör man inte idag. Likaså tror jag att den "automatiserade" handeln har ett stort inflytande på börsen (med "automatiserad" handel menar jag t.ex. stop-loss). Dessa två sakerna tar, vad jag vet, inte de flesta modellerna hänsyn till. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hur som helst, idag köpte jag tillbaka Handelsbanken (-2,6%) på 205 SEK som jag sålde i slutet av januari för 216 SEK. Det var en riktigt gammal köporder som slank igenom.

Mina nya förvärv Readsoft (-0,4%), Prevas (-1,6%) och Investor(-2,7%) klarade sig skapligt i nedgången, även om Investors nedgång var lite mer än vad jag egentligen trott. De får hänga med ett tag till. Om Investor fortsätter ned lite till så kommer jag nog att tanka på några till. Ericsson(-2,0%) presenterar köp på löpande band. Jag tror att Ericssons strategi är helt riktig och jag hoppas att köpet av Tandberg blir av. Då Ericsson är en investering på lång sikt så funderar jag varken på att köpa på mig mer eller att göra mig av med något. Jag har en riktkurs på 32 SEK (med dagens information), vilket inte känns omöjligt att den når innan året är slut eller innan 2008 är slut ;)

Förmodligen så går börsen uppåt imorgon. Det ligger en del utdelningar inom räckhåll som kommer att locka till köp. Själv funderar jag på att slå till med att köpa Telia eftersom de har en utdelning på 6 SEK per aktie. Naturligtvis är det medtaget i kursen, men min erfarenhet är att marknadens minne är kort. Aktien kommer att gå ner efter avstämningsdagen, men jag har en känsla av att den kommer att repa sig ganska snabbt. Samtidigt är jag tveksam till Telia. Vi får se hur det blir med den saken. Är det någon annan som har gjort något spektakulärt klipp? Kommentera gärna.

Charlie

Inga kommentarer: