05 februari 2007

Ericsson och CNN

Jag har tidigare skrivit att jag tror på Ericsson omstrukturering och de nya afförsområdena. Ett av de nya affärsområdena är "Multimedia" och idag meddelade Ericsson att man inom ramen för detta affärsområde kommer att ha ett samarbete med CNN. Jag tycker att detta är väldigt goda nyheter. Det är goda nyheter på många sätt.

För det första glädjer det mig att Ericsson vågar sig närmre slutkunden. Jag tror att detta är väldigt viktigt för att inte hamna i en svår och jobbig beroendeställning. Naturligtvis tänker jag på operatörerna som idag är de som ställer kraven. Desutom har säkert Ericsson andra planer för att stärka sin ställning mot operatörerna.

För det andra så tycker jag att det är roligt att Ericsson satsar på någonting annat än bara nöje. Jag tycker att det varit allt för starkt fokus på spel, nöjen etc inom mobilbranschen. Nöjen omsätter förvisso mycket pengar, men det är samtidigt väldigt svårt att sälja nöjestjänster. De portaler som operatörerna tillhandahåller har i alla fall inte så mycket som roar mig. Visst, det kan vara kul med en ny ringsignal för 5 kr, men det är ingenting som jag söker upp. En bra nyhetstjänst är jag däremot beredd på att söka upp och betala för (det gör jag ju redan på sitt sätt via TV-licensen).

Sammanfattningsvis så hoppas jag att detta var startskottet på många positiva nyheter från det nya "Multimedia-Ericsson".

Inga kommentarer: