03 februari 2007

Reflektioner efter Ericssons rapport

Det var intressant att se reaktionerna på Ericssons rapport. Ett fall på 6% är en ganska tydlig markering från aktiemarknaden att man inte anser att Ericsson lever upp till förväntningarna. Jag förstod det som att fallet motiverades av att kassaflödet var sämre än förväntat samt att tillväxten bedömdes som lägre. Jag tror även att det finns en allmän skepsis mot att Ericsson satsar mer på affärsområdet "Service", dvs att serva nätet.

Jag är aktieägare i Ericsson sedan ett par år tillbaka och jag är inte särskilt oroad över Ericssons framtid. Dessutom faller de Ericsson-aktier som jag har under mina långsiktiga investeringar, därför oroas jag inte nämnvärt av "raset". Om två månader tippar jag att Ericsson åter kommer att handlas på nivåer runt 28 SEK, men det är som sagt bara en gissning.

Den skepsis som verkar finnas mot "Service" delar jag inte. Jag tycker att det är bra att Ericsson säljer helhetslösningar till operatörerna. Väldigt bra basstationer etc kombinerat med väldigt bra service ger en hög tillförlitlighet och effektivitet, vilket naturligtvis är intressant. Det finns andra exempel på företag som resonerar liknande, t.ex. Tetra Pak. Istället för att "bara" sälja förpackningsmaskiner till mejeri så säljer man i princip hela mejeri inklusive installation.

En anledning till att man satsar på "Service"-området är nog att man vill få en starkare position gentemot operatörerna som idag sitter på kunderna och därmed kan styra nätleverantörerna och terminaltillverkarna precis som de vill. Naturligtvis måste det vara både frustrerande och begränsande för ett företag som Ericsson att vara i en sådan beroendeställning, därför tror jag att det är ett klokt belsut att satsa på "Service".

Jag tror dessutom att Ericssons köp av Redback och Marconi gör att de står väl rustade inför övergången till IP-baserad telefoni. En övergång som redan har börjat och som kommer att få stora konsekvenser för hela branschen, både fasttelefonisidan och mobilsidan.

I nuläget funderar jag på att köpa på mig mer Ericsson-aktier. Om Ericsson fortsätter ner under 25 SEK så kommer jag att slå till. Det är möjligt att jag höjer nivån lite faktiskt.

En god nyhet i portföljen var att Teleca hoppat upp en bit, närmare bestämt 7% efter en analys av SEB. Intressant att en analys kan ha så stor betydelse. Jag har länge känt att Teleca fick oförtjänt mycket stryk efter att Benq gick i konkurs och därför behållt mina aktier (som från början var tänkta som en kortvarig placering, men som efter Benq-konkursen och ett i mina ögon omotiverat hårt fall fick bli en längre investering).

Kommentera gärna mina tankar om Ericsson.

2 kommentarer:

finansmamman sa...

Hej!
Jag delar dina tankar om Ericsson. När den värsta stormen lagt sig tror jag de tickar uppåt igen.Just nu känns det som marknaden överreagerat.Egentligen är det ju köpläge nu. Jag besvarade din kommentar på min sida, kanske skulle jag svarat på din sida?
Roligt i alla fall att du uppmärksammat min blogg.

Mvh Finansmamman

Charlie sa...

Till mamsen:

Hej!
Det skall bli intressant att se hur Ericsson utvecklas framöver, men jag har efter lite funderande bestämt mig för att inte köpa på mig mer. Jag har redan tillräckligt och det är dumt att lägga alla ägg i samma korg.

Alltid kul med nya ekonomibloggar :)

mvh Charlie