26 februari 2007

Jordbävningar och teknisk analys

Jag fick en kommentar på mitt inlägg från igår av investeraren som skriver på bloggen Min väg till den första miljonen. Kommentaren handlade om teknisk analys, vilket fick mig att komma att tänka på någonting jag läst för länge sedan, nämligen en teori om att man kunde använda prediktionsalgoritmer för jordbävningar på börsen. Jag skall försöka att förklara så gott jag kan. Om du känner igen teorin eller har någon relevant länk så kommentera gärna. Det skulle vara intressant att fräscha upp minnet.

Grundtanken med prediktionsalgoritmen är att man kontinuerligt mäter upp vibrationer i jordplattorna ("jordplattor" låter inte helt rätt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar). När ingen jordbävning ligger i den nära framtiden så kommer dessa vibrationer att röra sig med ett ganska makligt tempo fram och tillbaka, dvs en lågfrekvent rörelse. Anledningen till den lågfrekventa rörelsen är att det inte finns någon spänning mellan de två plattorna. När det däremot ligger en jordbävning runt hörnet så kommer det att uppstå en spänning mellan de båda plattorna, dvs båda plattorna vill röra sig mot varandra, vilket kommer att göra att rörelsen blir allt mer högfrekvent för att till slut nå ett utbrott.

Samma teori gick alltså att använda på börsen (hävdar i alla fall vissa). Anledningen till detta är att när allt är frid och fröjd handlar köper och säljer aktörerna på börsen med ganska långa mellanrum vilket gör att det blir "lågfrekvent rippel"(de minsta krusningarna) på kursutvecklingen (m a o det är en ganska stadig kursutveckling, möjligtvis att det böljar lite framåt tillbaka, men inga stora svängningar). När aktörerna däremot börjar ana att det är ganska sannolikt att det kommer att komma en nedgång, t.ex. på grund av att en lågkonjunktur är på ingående, så blir handlandet på börsen alltmer oroligt, vilket kommer att leda till att det blir större svängningar på börsen, och till slut kommer det till slut ett utbrott, vilket iofs både kan vara både negativt och positivt. Slutsatsen är att om man kan "hitta" ett mönster i kusutvecklingen som tyder på oro bland handlarna så kan man, om man tror på modellen, dra slutsatsen att något drastikst kommer att hända med kursen.

Jag vet inte vad ni tror, men jag tror visst att man kan ha nytta av att studera kurserna med analytiska ögon, men samtidigt skall man inte glömma att börsen består av människor och inte jordplattor. Vad tror ni? Om ni känner igen modellen, kommer jag ihåg rätt?

Kommentera gärna!

/Charlie

Inga kommentarer: