02 december 2023

XXL, Scandic Hotels, Byggmax: Tankar om storinnehaven

Q3-rapportperioden är slut och det kan vara på sin plats att summera denna. Vad som händer i världen är dock inte bara kopplat till rapporter och det har hänt en hel del saker som inte har med rapporterna att göra, men som är väl så viktiga. Även dessa händelser tänkte jag ta med. I detta inlägg så tänkte jag ta upp storinnehaven.

XXL

XXL rapporterade ungefär så dåligt som man skulle kunna förvänta sig. Rethink & Reset-arbetet fortgår och det verkar som att man jobbar enligt plan. Det som oroar mig med XXL är inte vad som hänt utan faktiskt vad som inte hänt. Fredrik Sobin, VD, och Håkan Lundstedt, styrelseordförande, tillträdde sina roller för ett tag sedan nu, men har inte köpt aktier. Det är i min bok oroade. Bolaget står inför en utmanande resa och det är väldigt många som är tveksamma om man kommer att lyckas få bolaget på fötter. Det är väldigt, väldigt viktigt som jag ser det att kaptenen är med på båten. Det kan vara så att det finns olika anledningar till att det inte är möjligt för dem. Om det är så att det pågår förhandlingar om ett utköp från börsen så att de sitter  på insiderinformation och därmed inte kan handla aktier så kommer naturligtvis saken i annan dager. Jag tror inte att så är fallet utan jag tror att Sobin och Lundstedt helt enkelt vill avvakta. Det är oroande och det skapar tvivel hos mig.

Den andra stora händelsen de senaste månaderna i XXL-universum är att Fraser Group har köpt aktier. Man har köpt på sig i åtminstone två etapper och kontrollerar nu drygt 10% av rösterna i bolaget. Eftersom man har fortsatt att köpa efter att man nått 10% så verkar det inte bara handla om att man vill skapa en kontrollpost (om man sitter på mer än 10%, en s k corner, så kan man stoppa ett utköp som kräver mer än 90% för att kunna tvångsinlösa resterande, i alla falla är det så i Sverige). Fraser Group vet vad sporthandel handlar om för man driver en stor kedja i UK. Storägaren i Fraser Group är känd som kontroversiell (enligt vad jag har kunnat läsa mig till) och han ägde bl a Newcastle innan klubben såldes vidare för stora belopp till en aktör med saudisk koppling.

Allt annat lika så tycker jag att det är positivt att en aktör som Fraser ger sig in i matchen. Det är inte bra för småägare med bara en storägare i ägarlistan. Det finns så klart undantag, men i fallet med XXL så ser jag gärna att det finns flera storägare med muskler. 

Jag sitter på en hel del aktier i XXL och en del av dem ligger i depå. Eftersom jag har en rätt rejäl förlust så kommer jag att realisera denna så att jag kan kvitta denna mot en vinst som jag redan gjort under året. Även om jag säljer en del av aktierna så kommer jag att ligga kvar med ganska många, men mitt ägande kommer att vara väsentligt mindre. Jag har inte helt och fullt bestämt mig när det blir, men innan året är slut så kommer jag att agera (sannolikt).

Scandic Hotels

Om XXL verkligen inte spelat ut som jag hoppades när jag köpte så har faktiskt Scandic Hotels blivit precis som jag hoppades. Q3-rapporten var i mina ögon riktigt bra och man flaggar för att det kommer att vara fortsatt bra. Det som har hänt efter rapporten är att man aviserat att man vill betala tillbaka en del av konvertibellånet. Det bör, som jag ser det, allt annat lika leda till att blankningen minskar, vilket i sin tur skulle kunna göra att kursen tickar uppåt. Det är möjligt att det inte är fullt så enkelt och det är möjligt att många blankar för att de genuint inte tror på bolaget och inte för att hedga konvertibellånsexponeringen. Det återstår att se. Min riktkurs på 45 SEK håller jag fast vid och det kan bli så att jag lämnar om det blir ett race uppåt. Det kan också bli så att jag skalar av successivt. Det är nu ganska när 45 SEK så jag måste ganska snabbt komma fram till vad jag ska göra.

Värt att nämna i sammanhanget är att blankningen, enligt data som publicerades 1 december, faktiskt har ökat. Det är lite märkligt tycker jag, men det kan finnas olika skäl till det. Jag lägger inte allt för stor vikt vid det och jag tror att det kan komma ett läge där många blankare faktiskt väljer att kliva av. Det är inte säkert på något sätt, men jag tycker att bolaget utvecklas väldigt positivt. November-RevPAR-siffran presenterades som något negativt eftersom den minskar något jämfört med oktober-siffran. Jag tycker att det är en lite väl negativ tolkning av siffran. Man är fortsatt på höga nivåer och man är betydligt högre än november 2022, vilket borgar för att Q4-rapporten kan komma in bättre än motsvarande period 2022.

Överlag är jag positiv till Scandic och jag tycker att man gör mycket rätt. Till viss del tycker jag att bolaget är missuppfattat på börsen. Enligt mitt sätt att se så finns det många initiativ som är lovande. Min bild är att man kom ut som ett starkare bolag efter stålbadet som man gick igenom under pandemin. Scandic Go ligger som jag ser det helt rätt i tiden. Det är en avskalad tjänst som jag tror ligger helt rätt i tiden. Det finns absolut tillfällen och personer där hotellet i sig är värt resan och där man utnyttjar det mesta av vad hotellet har att erbjuda, men det finns även situationer där man egentligen bara behöver en säng att sova i utan en massa kringtjänster.

Det jag tycker är intressant med Scandic är att det skulle kunna komma en short squeeze, dvs att blankarna blir tvingade att köpa tillbaka aktier. Det känns dock sannolikt att blankarna sitter med en hel del information och att de sannolikt har ett bra case. Jag tycker också att det är svårt att överblicka vad konvertibellånet kan få för konsekvenser på kursen. Det verkar rimligt att Scandic skulle kunna betala tillbaka hela eller delar av lånet om man vill och att det då minskar eller helt tar bort risken för utspädningen. Det jag lite grann befarar är att det inte är fullt så enkelt och att det är en anledning till att blankningen är så stor som den är. Det kommer att bli intressant att se. Det positiva är att det finns en del som pekar på att Q4-rapporten kommer att bli ganska bra.

Byggmax

Kursen för Byggmax har harvat runt 29-30 SEK ett tag och jag har faktiskt svårt att se att kursen kommer att dippa så mycket från nuvarande nivåer. Enligt mitt sätt att se på saken så skjuts idag nästan all renovering som inte är nödvändig på framtiden. Annorlunda, jag har svårt att se att det kommer att bli en större nedgång vad gäller poolbyggande eller liknande av den enkla anledningen att vi redan är på låga nivåer. Det kan så klart alltid gå ner mer, men det stora tappet har redan skett. Det fina med byggmaterial är att renovering och underhåll över tid är mer eller mindre konstant. Ett trädäck håller inte för evigt och detsamma gäller de flesta andra byggnationer. Jag förväntar mig inga rusningar i närtid, men jag tror att vi just nu ser en marknad som mer eller mindre är så tuff som den kan bli. Att bolaget levererar skrala vinster i en väldigt tuff marknad känns rimligt. En del som följer aktien vill gärna extrapolera utvecklingen för vinst och omsättning. Det är inte fel att göra det, men att göra det i ett konjunkturkänsligt bolag som Byggmax blir ibland missvisande, tycker jag.

Överlag så tycker jag att caset för Byggmax är mer eller mindre intakt. Många småhus ägs av äldre personer, bl a för att det är skattemässigt fördelaktigt att bo kvar, och förr eller senare så kommer husen att säljas. När det sker transaktioner på husmarknaden så innebär det att det renoveras, vilket gör att det finns ett uppdämt behov i Sverige på lång sikt. Jag antar att det inte ser helt annorlunda ut i Norge, Finland och Danmark.

En annan aspekt som kanske framför allt gäller Sverige är att den professionella byggmarknaden på olika sätt gynnas och jag tror inte att det kommer att bli mer framöver. Idag väljer en del personer att använda hantverkare istället för att göra själv pga ROT-avdraget. Det i sin tur leder till att byggvaror handlas på annat håll än Byggmax. Eftersom många aktörer för proffs har olika typer av kick back-system för sina kunder så är det möjligt för hantverkare att handla sina varor och sedan skjuta vidare kostnaden på slutkunden och därefter få kick-backen i slutet av året (utan att slutkunden vet om det). När Byggmax startade så var detta en anledning. Marknaden fungerade inte riktigt och det fanns ingen aktör som var för DIY. Jag vet inte hur situationen är idag, men jag gissar att många proffsbutiker har liknande upplägg och jag skulle faktiskt bli förvånad om materialkostnadsrabatten som hantverkaren har sipprar ner hela vägen till slutkunden. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror. Det finns säkert väldigt hederliga hantverkare som inte tjänar någonting på materialet, men jag tror inte att det gäller alla.  

Kombinationen av ROT-avdrag och olika rabattupplägg mellan hantverkare och proffsbutik gör att DIY-butiker inte direkt är gynnade. Jag har svårt att se att DIY kommer att missgynnas mer i framtiden. Det är inte heller så att jag tror att hantverkare och proffsbutiker kommer att få det sämre, men om jag skulle gissa på någonting så är det att DIY kommer att bli mer gynnade, vilket skulle kunna gynna Byggmax. Eftersom de två olika alternativen, använda hantverkare eller göra själv oftast ställs mot varandra så skulle en försämring för hantverkarna kunna gynna Byggmax indirekt. Man skulle kunna fundera på om ROT-avdraget på alla sätt är optimalt idag och jag är nästan lite förvånad över att det aldrig tas upp att en bransch får skattelättnader på detta sätt. Framför allt tycker jag man kan fundera på om det är rimligt att skatteavdrag ges till byggnationer som knappast ligger i linje med de miljömål som finns. Det är så klart svårt att veta vad framtiden för med sig, men om det blir en förändring så skulle det kunna vara till Byggmax fördel. Det kanske ska tilläggas att det finns inte så mycket som talar för att det kommer att ske någon förändring alls så det hela är väldigt spekulativt. Det är också möjligt att jag är helt fel ute i detta fall och om det är så, kommentera gärna.

Jag har tidigare skrivit att jag tror att Byggmax kan leverera en vinst på 7 SEK per aktie. När det har gått som bäst har vinsten varit uppe runt 11 SEK (om jag kommer ihåg rätt) och nu i år kommer sannolikt vinsten att hamna 1.20-1.40 SEK, enligt min prognos. Tyvärr kommer nog 2024 att bli ett ytterligare tufft år och det kommer nästintill helt säkert inte levereras en vinst upp mot 7 SEK. Marknaden är chockad av att räntan har skjutit i höjden otroligt snabbt och det kommer sannolikt att ta ett tag innan vi kommer tillbaka till någonting som kan kallas en normal marknad, dvs en marknad när det renoveras eller underhålls enligt vad som skulle kunna kallas en rimlig nivå sett till de hus som finns i de länder som Byggmax är närvarande. Min utgångspunkt är att renovering och underhåll idag skjuts upp på framtiden. Staket som murknar, spaljéer som har gjort sitt, garagetak som läcker mm lappas och lagas provisoriskt för att husägarna kämpar med ökade räntekostnader. Det fungerar ett tag, men inte för evigt. När man lyssnar på många aktiepoddar och liknande så pratar man om att renoveringstrenden är borta och dylikt. Det tycker jag är ett resonemang som haltar. Det finns så klart mycket renovering som inte är nödvändig, men en ganska stor del handlar om underhåll och ingenting annat.

Det ska bli intressant att följa aktien. Sannolikt kommer jag att ligga kvar med mina aktier ett par år till, åtminstone.

Inga kommentarer: