05 december 2023

Tesla: Varför skriver inte Tesla bara på?

Jag tycker att det är ganska intressant med bråket mellan Tesla och facket. Min gissning är att det kommer att få olika former av effekter och jag är inte alls säker på att det blir så som många tror. Nedan har jag listat några punkter som jag tycker är intressanta i sammanhanget:

- Tesla (tror sig) gynnas av skriverierna

Man brukar säga att all PR är bra PR, och det stämmer kanske inte helt och hållet, men ganska bra. I fallet med Tesla och facket så tror jag att många som inte är insatta i den svenska modellen tycker att det hela är väldigt märkligt. Vad som skrivs i Sverige om Tesla är inte så värst viktigt för Tesla, men vad som skrivs i andra delar av världen är desto viktigare, framförallt vad som skrivs i USA. Den typiska amerikanen tror jag tycker att det är bra att Tesla står upp mot facket. Det är sannolikt svårt för många att få ihop hur kollektivavtal är frivilligt samtidigt som det är OK att vidta stridsåtgärder som gör det omöjligt att sälja bilar, eller i alla fall bilar som har registreringsskyltar (vilket i praktiken gör det omöjligt). Naturligtvis behöver inte vi i Sverige bry oss om vad USA och andra länder som har andra system tycker om oss. Vi sköter oss själva och de får sköta sitt. Problemet är att det hela blir marknadsföring där Tesla får spaltmeter av uppmärksamhet och de allra flesta potentiella kunder till Tesla kommer att tycka att Tesla har rätt för de lever i länder där man har andra modeller än den svenska modellen. Dessutom så kommer de flesta potentiella kunder att läsa artiklar och annan media som produceras av människor som har lättare att förstå Teslas argument än fackets. Om det hela eskalerar ytterligare och om det skrivs ännu mer om Tesla och facket så tror jag att det finns de som tycker att det är någonting som gynnar Tesla. Det kan alltså vara så att facket hjälper Tesla att få väldigt mycket mediautrymme, och det är inte alls säkert att de flesta som hör om bråket tycker att Tesla beter sig illa. Är det verkligen så att det finns något större intresse utanför Sverige? Kanske, kanske inte. Det återstår att se, men jag är inte alls säker på att Tesla ser uppmärksamheten som negativ. Om Tesla tvingas att lämna Sverige så tror jag att det kommer att uppmärksammas och om Tesla bidrar till att ändra den svenska strejkrätten så tror jag att det kommer att uppmärksammas.

Ovanstående är så klart bara spekulationer från min sida, men jag tror att facket kanske till viss del har missbedömt både sin motståndare och dynamiken i dispyten. Det kan vara att jag har fel och det kan vara så att Tesla snabbt kommer att vända på klacken och skamset komma till förhandlingsbordet för att skriva på. Jag tror inte att det kommer att bli så utan jag tror att Tesla kommer att hålla sin linje och jag tror att man kommer att driva detta i alla möjliga domstolsinstanser. Naturligtvis har jag ingen aning egentligen utan det är bara vilda spekulationer.

- Produkter som åsiktsbärare

De flesta företag vill sannolikt inte ta politisk ställning eller på olika sätt utmana samhället. Tesla verkar inte vara rädda för det. Det är möjligt att det handlar om Elon Musk enbart, vilket många verkar tro, men jag tror att det finns mer tanke bakom än så. Min gissning är att man vill ta ställning och att man ser det som en del av sin identitet. Man vet att många inte gillar vad man gör, men man gör det i alla fall för de som gillar det kommer att gilla bolaget ännu mer. Jag tycker att det är en ganska intressant utveckling och jag tror kanske att fler kommer att följa efter. Det kanske inte stämmer att det är ett nytt fenomen, och det finns säkert exempel på företag som på olika sätt tagit ställning, men då har det ofta varit ganska okontroversiellt. Tesla är inte främmande för att utmana och jag tycker att det är intressant och det kanske kommer att vara fler företag som följer efter.

- Nationella bråk i en global värld

Jag har ingen stark åsikt om Tesla och facket. Det är en intressant utveckling som jag ser det och jag tror inte att det kommer att sluta med att Tesla rättar sig i ledet. Det kan vara fel så klart. Om det nu skulle bli så att Tesla inte räddar sig i ledet, dvs inte tecknar kollektivavtal, och svenska domstolar kommer fram till att det är i linje med svensk lag att hindra ett bilföretag utan kollektivavtal att få registreringsskyltar, dvs göra det omöjligt att sälja bilar i Sverige, då kommer Tesla att lämna Sverige som effekt. Skulle det vara en vinst för arbetarrörelsen i ett större perspektiv? Idag produceras väldigt många bilar i länder som inte alls har samma villkor som vi har i Sverige. Jag hoppas och tror att de har OK villkor, men jag tror att det är egentligen där som arbetsvillkoren skulle kunna förbättras. Frågan är då, är det rimligt att stänga ute ett bolag som Tesla från Sverige (om de inte vill teckna kollektivavtal) men samtidigt importera bilar från länder som har väldigt tveksam arbetslagstiftning? Det är så klart två alternativ som inte behöver ställas mot varandra, men jag tror att det kan vara en poäng att göra det för att få ett grepp om huruvida man lägger sin energi på rätt sak. 

Inga kommentarer: