06 december 2023

XXL, Scandic Hotels: Minskningar både här och där

Idag så sålde jag av en del av mina XXL-aktier. Det handlar framför allt om att jag vill realisera en förlust så att jag kan kvitta mot vinster som jag har realiserat tidigare i år. Det blir en svidande förlust och den största förlusten som jag någonsin realiserat, men så kan det vara. Jag har lärt mig en del på mina misstag i XXL och det är bara att gå vidare. Sannolikt kommer jag att sälja ytterligare aktier i bolaget under de kommande dagarna så att jag ökar på den realiserade förlusten. Det är inte uteslutet att jag köper tillbaka en del av aktierna, men jag tror inte att jag kommer att köpa tillbaka fullt så många som jag har sålt. Det finns en risk som jag ser det att Q4:an blir ganska dålig (eftersom 2023 redan är ett förlorat år) och jag tror även att man inte kan blåsa faran över vad gäller ytterligare kapitaltillskott. Alla dessa risker tycker jag är avspeglade i kursen så jag tycker på många sätt att det kan vara intressant. Vi får se.

När det kommer till Scandic Hotels så har innehavet nått min målkurs, 45 SEK. Jag tror nog att det finns skäl att tro att kursen kan ticka upp en bit till, men jag tycker också att det finns en del frågetecken kring bl a blankningen. Överlag är jag positiv till bolaget fortfarande, men jag tycker egentligen inte att så mycket har ändrats sedan bolaget handlas runt 35 SEK. Även om jag har minskat så är bolaget fortfarande ett av mina största innehav. Om det blir så att kursen tickar upp hela vägen upp till 50 SEK inom kort så kommer jag nog att minska ytterligare. 

Inga kommentarer: