21 december 2023

Scandic Hotels, Calliditas: Minskning och ökning

För någon dag sedan så fortsatt jag att minska i Scandic Hotels. Riktkursen som jag jobbat efter är 45 SEK. Det är möjligt att kursen kan fortsätta upp ännu mer, men jag är nöjd. Efter den senaste minskningen så är innehavet nere på en nivå så att innehavet är ungefär i storlek med de flesta andra innehaven. Med andra ord, Scandic Hotels är inte längre ett av mina storinnehav.

Idag ökade jag i Calliditas efter att det kommit ut att man fått ett FDA-godkännande. Vad jag förstår var detta t o m bättre än vad man hoppats på och med detta godkännande så ser det lovande ut och möjligheterna till försäljningsframgångar i USA (och även andra länder som tar intryck av USA) ljusa ut. Det finns alltid en massa ytterligare nålsögon som man ska komma igenom, men jag ser detta som ett viktigt steg. Efter ökningen och dagens rejäla uppgång på nästan 20% så är innehavet ett av mina större. Jag kan verkligen inte mycket om läkemedelsindustrin så på många sätt så skulle det vara klokt för mig att hålla mig borta, men när jag vägde olika alternativ mot varandra så kom jag fram till att detta kan vara ett intressant alternativ. Att Bengt Juhlander finns i ägarlistan via Linc tycker jag känns bra. Vi får se hur länge jag vågar hålla aktierna. Spännande. 

Inga kommentarer: