12 december 2023

XXL: Altor gör storaffär och kursen studsar upp

I dagens tidning så läste jag att Altor gör en storaffär. Att Altor får in pengar kanske inte direkt har någon effekt på XXL, men det kanske kan ha en viss inverkan. Att Altor ökade sitt ägande i XXL i samband med senaste emissionen kan, enligt mitt sätt att se, inte tolkas på något annat sätt än att de är intresserade och att de ser ett värde. Det ska bli intressant att se hur det hela kommer att utveckla sig. Sannolikt, tror jag, skulle Frasers vara intresserade av att köpa bolaget om prislappen är passande (för dem), men jag tror att Altor har en lite annan uppfattning om vad rätt pris är. Det är mycket möjligt att det inte pågår någon förhandling eller diskussion dem emellan, men jag misstänker att det har varit någon form av kontakt.

Om det nu är så att det pågår en diskussion, t ex en ganska långtgående diskussion om samgående, då är det inte möjligt för ledningsgrupp och styrelse att köpa aktier. Det skulle kunna vara en förklaring till att varken VD eller styrelseordförande har köpt aktier. Jag tror egentligen inte att det är så att de är hindrade från att köpa, men det skulle kunna vara en anledning.

Att kursen har studsat upp de senaste dagarna har varit halvjobbigt att se faktiskt. Jag sålde en stor del av mitt innehav nyligen och jag hade tjänat ganska mycket mer på att vänta bara ett par dagar till, men så kan det vara. Jag sitter fortfarande på en hel del aktier så man får se glaset som halvfullt istället för halvtomt.

 

Inga kommentarer: