06 november 2021

Scandic: Minskade strax över 45 SEK

I fredags så nåddes min riktkurs i Scandic Hotels och jag minskade mitt innehav med 20%. Även efter minskningen är Scandic mitt största innehav, dock tätt följt av Byggmax. Anledningen till att jag inte helt lämnade är att jag gärna vill se var denna positiva trend är på väg. Scandic är bland de mest blankade aktierna på börsen och det är möjligt att det kan locka fram en short squeeze eller att det indirekt lockar till sig nya ägare som kan driva upp kursen i hopp om att det kan bli en short squeeze. Det kan också vara så att Scandic kommer att komma med på listor över köpvärda aktier eller att fonder köper och sedan lyfter fram innehavet i någon aktietips-intervju. Sammanfattningsvis så tror jag att det kan vara så att synen på Scandic håller på att förändras och om så är fallet så är kanske 45 SEK är för lågt. Vi får se. Det är möjligt att jag helt skulle tackat för mig, men jag är beredd på att det kan bli en nedgång under nästa vecka.

Min försäljning i Scandic frigjorde en del pengar och jag har funderingar kring hur jag ska investera dessa. Det är två nuvarande innehav som ligger högt på min lista över innehav som jag tror skulle kunna vara intressanta. Det första är Ferroamp Elektronik. Alldeles nyligen så blev det klubbat att microgrids skall tillåtas i Sverige. Eftersom Sverige är Ferroamps hemmamarknad så tror jag att det kan vara betydelsefullt. Om jag förstår saken rätt så kommer detta beslut att öppna upp för en rad intressanta öppningar för Ferroamps teknik. Jag vill inte ligga för tungt i Ferroamp, men eventuellt så ökar jag ytterligare något. Det andra uppslaget som jag funderar på är TUI. Bokningsläget verkar vara bra och jag tror att nyemissionen dragit ner kursen. Många ville inte investera när skuldsättningen är skyhög. Eventuellt är det en och annan som har börjat titta på TUI och som ser det som ett intressant case, men som vill avvakta och se. Jag tror att det kan vara klokt att inte vänta utan agera. Det man måste ta i beaktande är att jag redan har agerat och att jag sett så här i efterhand agerade för tidigt.     

Inga kommentarer: