15 november 2021

TUI: Är TUI ett Swedbank anno 2008?

Jag har en känsla av att TUI är väl nedtryckt. Det kan vara så att bolaget står inför en tuff framtid där olika Corona-lik kommer att hittas i diverse garderober, att konsumenter väljer AirBnB framför charter, att flygskammen kommer att tillta, mm. Det går att måla en väldigt mörk bild.

Om man istället skall använda de ljusa färgerna så skulle man kunna säga att det finns ett uppdämt behov att resa, att konsumenter kommer att prioritera upplevelser framför saker, att TUI och andra resebolag kan locka med miljömärkta hotell och andra ESG-kryddor för den medvetne resenären osv. Om man skall titta på kostnaderna så kan säkert TUI dra nytta av att man är en av de största, vilket ofta är en bra sak när det kommer till digital marknadsföring, och att man kan effektivisera sina interna rutiner med hjälp av bra teknik, tex genom att resenären kan hitta information själv och kan boka mycket själv via hemsida, app mm. Min känsla är även att en stor del av den ekonomiska skadan som Corona orsakat faktiskt inte bärs av TUI utan av många av de timanställda spanjorer, greker m fl som jobbar på de olika anläggningarna.

Det känns inte rätt att säga att bolaget är billigt till rådande kurs för det finns stora osäkerheter och även efter nyemissionen så är skuldsättningen relativt hög, i alla fall finns det en skuld. Det som skulle kunna hända är att många av de dystra prognoserna som finns kommer på skam och att julen 2021/2022 och sommaren 2022 blir starten på det glada 20-talet. Om det är så och vi kommer tillbaka till de nivåer som fanns innan pandemin redan till sommaren 2022 så är TUI till dagens kurs intressant, för att inte säga ett fynd. Det är möjligt att jag har räknat väl optimistiskt och att mina prognoser kring hur snabbt marknaden studsar tillbaka är för optimistiska, men det är vad mina överslagsberäkningar visar. Egentligen handlar det om hur snabbt marknaden återgår till normala nivåer, dvs pre-pandemiska nivåer. Om det kommer att vara 3-4 år innan vi är tillbaka till dessa nivåer så är det förmodligen bättre att rikta uppmärksamheten åt annat håll.

Det är förmodligen även klokt att fundera på hur TUI står sig mot liknande bolag. I Sverige skulle jag säga att TUI och Ving är de stora spelarna när det kommer till charterresor. Det är möjligt att jag är dåligt påläst, men det är min uppfattning. Om det skulle visa sig att det s k "nya normala" innebär att marknadsandelarna skakas om och TUI kommer ut som en förlorare så skulle det vara negativt. Det finns inte så mycket som talar för det tror jag. TUI har verksamhet i olika länder och jag tror att man har en fördel av att vara stor, eventuellt. Det kommer kanske att efterfrågas mer nischade typer av resor i framtiden - cyklingsresor, löpresor, fiskeresor etc - och det bör vara möjligt för en aktör som TUI att haka på olika typer av nischer med olika hotell som har olika inriktning. Det är möjligt att jag ser saker som inte finns, men jag ser snarare att TUI kan ta marknadsandelar än förlora marknadsandelar i en framtid där allt fler bokar resa via nätet (I Sverige är vi långt framme när det kommer till att boka resor på nätet, men andra länder ligger några steg efter).

Det "nya normala" brukar även omfatta att man jobbar på distans. Det är möjligt att det inte direkt har någon effekt på ett bolag som TUI, men jag tror - allt annat lika - att ett minskat beroende att vara på en viss plats en viss tid skulle vara till TUIs fördel. Hotell på Mallorca är t ex till stor del nedstängda i maj och oktober även om klimatet är helt OK. Det är kanske att dra saker för långt, men kanske, kanske så skulle framtidens "alla jobbar alltid hemma" vara bra för TUI. Jag tror inte att det har någon större effekt dock.

Om man ska titta på MOS (Margin Of Safety) så tror jag att den är rätt OK. Det har släppts information som visar att det bokas julresor och att det bokas resor till nästa sommar. Det är svårt att säga hur många som förbokar för att ha en resa bokad, men som senare avbokar. Om ingenting oväntat händer vad gäller Corona så tror jag att de flesta bokningar kommer att generera intäkter så enligt mitt sätt att se på saken så bör de värsta kvartalen tillhöra historien. Det är möjligt att jag är för optimistisk även i detta fall.

De flesta vill se en tydlig vändning innan man hoppar på ett case som TUI. Jag håller det för troligt att i takt med att det kommer tecken på att TUI är tillbaka till ungefär de nivåer som var innan Corona så kommer fler att tycka att det ser intressant ut. Det kan även detta vara fel, men som sagt, det är vad jag tror.

Det man också ska väga in är att SEK är ganska stark för närvarande och eftersom TUI handlas i EUR så kanske valutan kan ge extra skjuts. Man kan också vända på det och säga att nedsidan inte är fullt lika stor eftersom SEK/EUR handlas på låga nivåer och att det därmed sannolikt kommer att gå ner så mycket mer. Hur som helst, SEK/EUR på låga nivåer och TUI (i EUR) på låga nivåer gör att förutsättningarna kan vara goda för någon som sitter på SEK.

Överlag så tycker jag att TUI ser ganska intressant ut och jag tror att det finns en uppsida på 20-40% (3,25 - 3,80 EUR) från dagens nivåer, 2.70 EUR, sett på drygt ett års tid, dvs slutet av 2022. Det är möjligt att uppsidan kan vara ännu större. 

Jag tycker att det finns en del som påminner om Swedbank under 2008. Problematiken var naturligtvis en helt annan, men det som är samma är att det i båda fallen handlar om bolag som befinner sig i kris. Om det visar sig att TUI kan ta sig ur krisen och saker och ting går tillbaka till en situation som påminner om hur det var innan krisen så kan det vara ett intressant tillfälle att köpa aktier tror jag. De som hade förmåga att gå emot konsensus när Swedbank handlades på botten gjorde en bra affär. Det är är möjligt att vi är i en liknande situation nu. Det finns dock många exempel när sagan inte slutar lyckligt och det finns inga garantier. 

Inga kommentarer: