26 maj 2020

Scandic Hotel: Ovanligt lyckosam tajming

Idag så stack kursen upp ordentligt i Scandic Hotel. När börsdagen var slut stod kursen på runt 51 SEK, dvs upp runt 15%. Det finns en del sanningar när det kommer till nyemissioner och det finns säkert fog och underlag för att en del stämmer i ganska många fall, men jag tycker att man skall vara försiktig med att dra generella slutsatser. Jag tror att man måste titta på varje case för sig och varför man tar in pengar. I vissa fall så handlar nyemissioner om att man skall hålla verksamheten vid liv ytterligare ett tag och nya löften presenteras vid varje nyemission. Det är i min bok ganska stor skillnad på en sådan nyemission, som man relativt ofta ser i förhoppningsbolag, och den nyemission som Scandic just nu är mitt i. I fallet med Scandic så handlar det om att hantera en väldigt speciell händelse - Coronapandemin - som fick till följd att stora delar av samhället stängdes ned samt, även om det inte är direkt uttalat, ta till vara på den situationen som uppstår i krisens spår. Jag tillhör de som inte tror att Coronapandemin kommer att helt knäcka samhället utan jag tror att vi kommer att gå tillbaka till en ordning som mer eller mindre påminner om den som var innan pandemin.

Digitaliseringen lyfts ofta fram som någonting som kommer att skyndas på av pandemin. Det är mycket möjligt och jag tror att många personer har fått en bra övning i att använda tekniska hjälpmedel som t ex videokonferenser. Slutsatsen som många verkar dra av att antalet videomöten ökar är att hotell kommer att drabbas väldigt hårt. Jag är inte så säker och jag tror att man lätt överdriver påverkan. Mitt tips är att följande kommer att ske:

- Fler företag kommer att erbjuda lösningar där man som anställd får sitta hemma och jobba om man vill. Man kommer sannolikt att ha möjlighet till en arbetsplats hemma och en arbetsplats på jobbet. Eftersom fler kommer att sitta hemifrån en del så kommer det inte att vara motiverat att ha lika mycket kontorsyta. Att ha hälften av rummen tomma skapar inget bra tryck och det bygger onödiga kostnader. Sannolikt kommer många att gå över till andra lösningar där man har flexibla arbetsplatser. Denna trend pågår redan så jag vet inte om det är mycket till spaning egentligen.

- Fler personer kommer att ha sin arbetsplats långt från hemmet. Idag så är det relativt få som bor i t ex Östersund, men arbetar i Stockholm. Det finns de som gör det, men det är förhållandevis få. Jag tror att denna typ av två-dagar-på-plats-i-veckan-anställningar kommer att öka. Anställda kommer att kunna kombinera det bästa från två världar. Denna typ av utveckling tror jag snarare gagnar hotell, än missgynnar. Att fler möten hålls per video kommer med andra ord inte nödvändigtvis vara till Scandics nackdel.

- Nyttan med att träffas på konferens kommer att bli mer och mer uppenbar. För att skapa värde så krävs det ofta att man fokuserar. Det är inte lätt att få tio-femton personer att fokusera när samtliga har klockor, datorer, telefoner, läsplattor mm som plingar och blinkar hela tiden. Min erfarenhet är att för att kunna diskutera igenom saker ordentligt och för att komma vidare och för att ta beslut så krävs det ofta att man samlar gruppen på t ex ett hotell, stuga eller liknande. Jag tror att detta kommer att öka. Framförallt tror jag att behovet kommer att öka i takt med att fler sitter hemma en ganska stor del av sin arbetstid. Detta är bra för Scandic.

- Jag tror att det finns en generell trend att yngre vuxna gärna väljer upplevelser före saker. Det kan vara helt fel, men jag tror att det stämmer relativt bra. Om det är fallet så kommer det fortfarande att vara personer som åker för att se favoritlaget spela en viktig match. Det kommer att finnas personer som åker till en stad för att gå på en fest hos gamla vänner. Det kommer att finnas de som åker till en annan del av Sverige för att springa ett lopp. Det kommer att finnas de som vill gå på en mässa i en annan stad. Det kommer att finnas de som vill träffa företaget som man funderar på att anlita som produktionspartner. Och så vidare. Att bo på hotell är oftast inte huvudattraktionen, men det kommer ofta på köpet att man måste ha någonstans att bo.

Kort sagt, jag är inte så orolig för att Scandics tjänster skall bli helt ointressanta även om det kortsiktigt ser riktigt tufft ut. Jag tror dock som Pandox VD sa i Affärsvärldens podd ganska nyligen att många kommer att bli förvånade över hur snabbt det kommer igång igen (eller något liknande).

När jag köpte så trodde jag att kursen skulle kunna hoppa upp i 50-60 SEK (jag satte inte direkt någon riktkurs) och där är vi redan, vilket ledde till att jag var tvungen att fundera lite under dagen på hur jag skulle göra. Jag tror att en del blankare börjar känna sig lite svettiga och jag tror att en del av uppgången idag har att göra med att en del blankare helt enkelt valt att kliva. Det kan vara fel och det är ingenting som jag vet, men det är vad jag tror. Eftersom jag ofta säljer för tidigt och eftersom jag tror att det kan finnas potential i aktien framöver så har jag valt att ligga kvar. Jag siktar på att vara med i nyemissionen fortfarande, men efter ett hopp upp på 15% så är situationen en annan. Om det fortsätter upp på ett sätt som gör att jag tycker att uppsidan inte känns så stor, säg t ex att vi är uppe i 60 SEK innan teckningsrätterna avskiljs (det håller jag för ganska osannolikt skall tilläggas) så kommer jag kanske att tacka för mig och börja titta på någon annan aktie. Vi får se. Hur som helst så hade jag ordentligt med tur som fyllde på precis innan dagens lyft.

 

Inga kommentarer: