11 maj 2020

Scandic, Doro: Ökat

Idag så stack Scandic ner och jag passade på att fylla på med ytterligare aktier. Efter dagens påfyllning så ligger mitt innehav i Scandic på cirka 4% av portföljen. Det kommer sannolikt att växa inom relativ snar framtid pga den stundande nyemissionen. Eventuellt så kommer jag att minska något om det blir ett rejält hopp upp, kanske över 42 SEK, de närmsta två veckorna innan villkoren offentliggörs och extrastämman hålls.

Börsen har som bekant skakats om av Corona-epidemin och det finns många åsikter när det kommer till börsens värdering. Många tycker att börsen har studsat tillbaka väl snabbt och att de kommande tuffa tiderna inte prisats in i kurserna fullt ut. Det är möjligt att det kommer att visa sig vara rätt, men i nuläget så tror marknaden att Corona-effekterna kommer att vara övergående och marknaden verkar även tycka att aktier är ett av de bättre alternativ som står till buds. Det är möjligt att det går att tolka på annat sätt, men det är så min tolkning är. Jag tycker inte att börsen känns direkt övervärderad i nuläget. Det kommer sannolikt att bli ett par tuffa år, men jag tror inte att såren kommer att vara fullt så djupa som vissa pessimister vill få det till.

En oroväckande siffra som har fått mig att tänka till en hel del är arbetslöshetssiffrorna. Väldigt många har förlorat jobbet och det kommer sannolikt att påverka ekonomin i stort. Om det får till följd att bostadspriserna går ner (inte bara ett par procent som i nuläget) på ett sätt som är kännbart så kommer det sannolikt att få många att dra i svångremmen och då är vi inne i negativ spiral som jag ser det. Tyvärr är det ganska lätt att vara pessimist när det kommer till ekonomin i stort och jag är ganska bekymrad över att man försökt förlänga de glada tiderna med låg ränta och kvantitativa lättnader. Det gör som jag ser det att man har spelat ut en del av sina kort. Naturligtvis kommer aldrig Riksbanken eller någon annan som har till uppgift att få folk att känna förtroende för systemet att säga något sådant, men jag ser det som problematiskt. Trots att jag ser det det som problematiskt så tror jag inte att vi kommer att falla in i riktigt, riktigt dåliga tider.

Anledningen till att jag tror att framtiden ser hyggligt ljus ut är att det finns en hel del positiva långsiktiga trender som kommer att ha positiv inverkan på många bolag. Ett sådant numer uttjatat begrepp är digitalisering. Det finns en enorm potential att göra saker och ting mer effektivt. Tyvärr så tror jag att en del av denna positiva utveckling har hållits tillbaka av de positiva tiderna. Till exempel så kanske du fortsätter att använda din ganska dyra bokföringsbyrå trots att det funkar sådär och även om det ringer upp säljare som vill sälja på dig en mjukvara som gör att du kan göra jobbet relativt enkelt själv så skjuter du beslutet på framtiden. Om du däremot står inför en situation där varje kostnad måste vägas på guldvåg då kommer du att ta steget, sannolikt. Det är kanske ett dumt exempel och det finns bokföringsbyråer som är väldigt effektiva och som levererar bra rådgivning, vilket gör att de är värda varenda krona. Det är inte dessa bra bokföringsbyråer som exemplet handlar om, och jag hoppas att min poäng kommer fram.

Jag tror tyvärr att en hel del personer kommer att bli uppsagda som en effekt av Corona-epidemin, men i en del fall så kommer det inte bara att bero på Corona-epidemin. Det finns en mängd klädbutiker som går i konkurs. En del av dem kommer att uppstå i en tappning, men en del kommer att bli historia. Kanske kommer det att säljas färre klädesplagg generellt och kanske kommer en relativt stor andel av de klädesplagg som säljs att säljas via nätet. Enligt mitt sätt att se så är det två starka trender; det säljs färre klädesplagg och fler kläder säljs över nätet. Corona-epidemin är katalysatorn som får dessa två trender att få en kraftfull effekt. Naturligtvis är det en temporär effekt som får butikerna på fall, men det går inte att blunda för att det finns långsiktiga trender som verkar till deras nackdelar. Sannolikt så skulle det finnas finansiering om dessa långsiktiga trender inte fanns. Om det skulle visa sig att det är fel så kommer det förmodligen att återuppstå nya butiker. Det kan inte uteslutas. Det skulle dock inte förvåna mig om de har en lite annan vinkling och jag tror inte att det kommer att uppstå lika många nya som det har fallit bort.

I vanliga fall (när det inte rasar en pandemi utanför) så tycker jag att det är intressant att hitta bolag som har råkat ut för en temporär nedgång och som har en långsiktiga trender som verkar till deras fördel. T ex trodde jag att Telia skulle komma tillbaka efter att man hamnat i blåsväder i euroasien, vilket inte riktigt blev fallet. Ett annat bättre exempel är Byggmax, som jag tyckte straffades väl mycket av kombinationen IFRS 16 och felköpet Skånska Byggvaror. Ingen av dessa har en klockren långsiktig trend som verkar till deras fördel. Det är, vad jag förstår, två välskötta bolag, men att det finns en riktigt stark trend som verkar till deras fördel tycker jag inte. Idag, när hela börsen gått ner på grund av Corona, så tror jag att det finns möjlighet att göra en del bra köp. Många bolag har drabbats kortsiktigt, eller temporärt, av Corona, men det kommer att bli "business as usual" igen och då kommer det sannolikt att vara möjligt för bolagen att komma tillbaka till gammal fin form och sannolikt kommer man att kunna köra vidare efter den långsiktiga strategin, om än kanske lite fördröjd pga Corona.

Det jag tror är viktigt är att skapa sig en uppfattning om vad man tror kring Corona. Om man tror att människor kommer att arbeta hemifrån under större delen av nästa år och att det kommer att komma flera ytterligare vågor framöver så är det sannolikt läge att hålla sig borta från börsen. Det är inte inprisat som jag ser det. Om man istället tror att vardagen, ungefär som vi känner till den, kommer att återfinna sig under andra halvåret någon gång och nästa år i stort sett, för de allra flesta, kommer att bli ett ganska vanligt år så kan det vara läge att gå in på börsen. Jag har själv funderat en del på detta eftersom jag sålt av en del Byggmax-aktier och på så sätt fått loss en del pengar. Ett alternativ som inte känts främmande och som jag verkligen övervägt är att lägga pengarna i madrassen och helt enkelt vänta ut marknaden, men det finns som bekant en risk med att vänta ut marknaden. Risken är att man missar fina uppgångar. Min slutsats har alltså blivit att jag skall återinvestera de pengar som jag har fått loss, åtminstone en relativt stor del.

För att bringa lite klarhet i mina tankar så har jag sammanställt ett antal frågor till mig själv som jag använder när jag tittar på aktier för närvarande. För att det skall bli lite kött på benen så har jag presenterat dem nedan och jag använder Scandic som exempel.

"Corona-checklistan"

1. Kommer bolagets produkter eller tjänster att efterfrågas mer, mindre eller oförändrat när Corona-epidemin är över?

Min uppfattning är att Scandics tjänster kommer att efterfrågas även i framtiden. Jag tror att många vill resa och jag tror att isoleringen faktiskt kan få många att vilja resa mer än vad man har gjort de senaste åren. En viktig grupp resenärer för Scandic är affärsresenärer och konferensgäster. Jag tror att även om fler möten kommer att tas via video i framtiden så kommer efterfrågan att kvarstå. Att efterfrågan på hotellnätter helt kommer att avta tror jag är en lite för enkel analys. Det t ex enligt mitt sätt att se inte otänkbart att fler kommer att jobba två dagar i veckan i Stockholm och tre dagar hemifrån. Det gör att det kommer att efterfråga cirka 40-45 hotellnätter per år för en sådan medarbetare. Fast då köper man väl en övernattningslägenhet? Det tror jag inte är så säkert. Om bostadspriserna faller och det finns attraktiva paket på Scandic (det vet jag inte om det finns, men jag antar att det går att förhandla fram för en arbetsgivare) så tror jag att många inte vill köpa en övernattningslägenhet. Framtiden kommer sannolikt inte se ut som idag, men jag tror att det kommer att finnas en efterfrågan på Scandics tjänster.

2. Kommer bolaget att vara att kunna ta marknadsandelar som en följd av Corona-epidemin?

Scandic kommer att ha en ganska stark ställning och alla hotellkedjor har inte starka ägare i ryggen på samma sätt som Scandic har. Det i kombination med att Scandic ligger i den billigare halvan gör att det skulle kunna bli så att Scandic kan ta marknadsandelar som en följd av Corona-krisen, dels genom uppköp, dels genom s k downtrading (fler väljer efter plånbok istället för tycke och smak).

3. Kommer bolaget att kunna hålla fast vid sin långsiktiga strategi i stort trots Corona-epidemin? Är den långsiktiga strategin tydlig och förtroendeingivande?

Det som gjorde mig riktigt intresserad av Scandic är att jag tycker att den differentiering som bolaget har vågat sig på - att ha Scandic och Scandic Go - kan bli ganska bra och passar rätt så bra med de ändrade förutsättningarna. Scandic Go riktar sig mot en budgetresenär som inte är intresserad av så mycket extratjänster som t ex gym och hotellrestaurang. Jag skulle kunna ingå i en sådan kategori. När jag bor på hotell är det oftast i städer som jag känner ganska väl och jag har inga problem att hitta gym och restaurang. Faktum är att även om det funnits gym och restaurang på hotellet så hade jag sannolikt valt en annan restaurang - för att det är kul att prova olika restauranger när tillfälle ges - och jag hade gått till ett gym som tillhör den kedja som jag tränar hos - det gymmet kommer att vara både större och bättre utrustat än de flesta hotellgym.

Ibland så hör jag att det skall vara lyxigt att bo på hotell och visst så kan det vara, men jag tror att det håller på att ändras något. Många reser mycket och många unga verkar ha lite av en nomadlivsstil. Jag tycker själv både att jag är ung och att jag har lite av en nomadlivsstil, men jag måste erkänna mig omsprungen av yngre förmågor. Sannolikt kommer man att resa mer i framtiden. Om man skall titta tillbaka cirka 50 år så måste resandet ha ökat explosionsartat. Det kanske inte kommer att öka på samma sätt de kommande 50 åren, men jag tror att resandet kommer att hålla i sig. Förhoppningsvis kommer, som jag var inne på ovan, fler att resa för att kunna bo på ett ställe och jobba på ett annat.

För att sammanfatta så tycker jag att den strategi som Scandic har lagt fram (jag inser att det är mer än att införa Scandic Go) verkar vara en strategi som man kan fortsätta med även efter Corona. Det är t o m så att jag tycker att den liggande strategin faktiskt adresserar en del av de utmaningar som Corona kommer att föra med sig.

4. Hur har bolagets ledning hanterat Corona-epidemin?

Jag gillar när det tas beslut och jag gillar när det inte duttas. Att man ser till att stänga ner snabbt och resolut tror jag var riktigt. Om det råder reseförbud in- och ut ur landet mer eller mindre, och om väldig många uppmanas att inte resa så var det rätt beslut. Ett tufft beslut, men ett beslut som verkar vara korrekt.

Att man väljer att ta in pengar tycker jag också känns väldigt bra, och att man har fått med många på tåget tycker jag känns lovande. Vad jag kan se så har man vidtagit åtgärder som känns riktiga givet förutsättningarna.

5. Finns det starka ägare bakom bolaget och kan dessa tänka sig att skjuta till kapital om det behövs?

Det som går att läsa kring nyemissionen känns tryggt tycker jag. Det finns pensionsjättar som vill vara med och det ger en trygghet. Det är möjligt att det är en falsk trygghet, men det är inte vad jag tror.

Man skulle säkert kunna göra listan längre och det är absolut stor osäkerhet att satsa pengar i en hotellaktör mitt under pågående pandemi och utan att veta villkoren för nyemissionen. Jag har dock bestämt mig för att ta chansen. Enligt mitt synsätt så är oddsen ganska OK. I reda tal så håller jag det inte osannolikt att man kommer att kunna leverera en vinst per aktie på 4-5 SEK under 2021, och kanske 5-6 SEK under 2022. När väl nyemissionen blåst över och om det visar sig att vi snart kan vara tillbaka till en vardag så tror jag att kursen kommer att studsa tillbaka, sannolikt inte till 100 SEK-nivåer, men en ganska bra bit upp från dagens nivåer.

Jag har även ökat i Doro, men det får bli ett inlägg till en annan dag.

Inga kommentarer: