25 maj 2020

Scandic Hotel, Green Landscaping: Påfyllning

Idag så kom villkoren i den kommande nyemissionen för Scandic Hotel. För 7 aktier får man köpa 6 aktier för 20 SEK styck. Det kommer med andra ord att krävas att man hostar upp en del pengar om man inte vill bli utspädd (Aktien idag handlas runt 43 SEK). Jag tycker att det känns ganska attraktivt. Nyemissionen tror jag pressar ner kursen och jag gissar att när väl nyemissionen är i hamn så kommer kursen att jobba sig uppåt. Det som framförallt kommer att elda på kursen är dock inte att nyemissionen är i hamn utan att det kommer att komma - tror jag - tydliga signaler på att vi är på väg tillbaka till någonting som kan liknas vid världen som vi kände den i februari, dvs innan Corona. Är det säkert att vi kommer att komma tillbaka till samma nivåer som innan? Nej, absolut inte, jätteosäkert. Det fina med Scandic är att caset går att räkna hem även om det bara går tillbaka till dåliga normalnivåer. Det är möjligt att jag räknar tokigt och det är möjligt att jag är för optimistisk, men jag tror att även om det blir en minskning så kan Scandic vara en OK investering på rådande nivåer. Att man har en rejäl kassa tror jag är helt rätt. Det skapar arbetsro och det gör att man får en klart bättre position än många konkurrenter. Det är som sagt möjligt att jag räknar för optimistiskt och det är möjligt att jag håller på att står på trampolinkanten och snart skall göra magplasket som jag aldrig kommer att glömma. Så kan det bli, men jag hoppas på att jag kan göra ett hyggligt pikhopp och att jag landar på fötterna och kan ta mig till kanten och klättra upp. Jag tycker att caset känns intressant och jag fyllde på ganska ordentligt idag.

En annan aktie som jag köpte idag är Green Landscaping. Jag tycker att den handlas på hyggliga nivåer.


Inga kommentarer: