01 maj 2020

Byggmax, Scandic: Minskning och försäljning

De senaste dagarna så har jag successivt minskat mitt innehav i Byggmax. Det är fortfarande mitt i särklass största innehav, men eftersom jag inte tror att uppsidan är så stor från dagens nivåer så har jag valt att minska. Om inte innehavet varit så stort som det varit en längre tid så hade jag sannolikt legat kvar med allt, men storleken på innehavet har gjort att jag har tagit det säkra före det osäkra. En effekt av att jag har minskat är att jag nu ligger med drygt 20% kassa, vilket inte känns helt fel faktiskt. Det kan vara dumt, men jag tror att det kommer att komma en del kallduschar och jag tror inte att Q1:orna säger särskilt mycket om hur Corona-epidemin kommer att påverka. Jag tror heller inte att det kommer att vara business as usual på ett tag. Många har fått sig en tankeställare. Även om jag är lite pessimistisk så skulle jag inte säga att jag tillhör de riktigt deppiga, men lite sund skepsis tycker jag kan vara på sin plats.

Äventyret i Scandic blev kort. Eftersom jag befarar att det kan ta lång tid innan hotellnäringen är tillbaka på hyggliga nivåer så tog jag det säkra alternativet och sålde (med liten vinst). Om jag legat kvar så hade det blivit en riktigt bra affär (ffa beroende på att Erik Pensar rekade aktien), men så blev det inte denna gång. Det är möjligt att jag gör come back för jag tror att Scandic eventuellt kan bli en intressant aktie att äga, men jag väljer som sagt att stå vid sidlinjen för tillfället.

Doro tycker jag är ganska intressant. Care-delen växer bra och jag tror att den nya redovisningen som man visar upp kan tyda på att man på sikt kommer att dela upp bolaget. Det tror jag skulle kunna få fram ganska fina värden. Telefondelen ser jag inte som så intressant, däremot Care-delen tror jag kan bli riktigt intressant. Det finns nog mycket att göra inom det området.

En annan aktie som jag tittar på och som jag också äger är Green Landscaping (Doro äger jag också). Om jag inte helt har tänkt tokigt så kan det bygget som påbörjades för ett tag sedan bli riktigt intressant. För inte så länge sedan så köpte man ett bolag i Norge och det ser jag som positivt. Det är inte helt lättanalyserat och jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma riskerna i bolaget, men jag tror att det kommer att finnas en marknad för tjänsterna som bolaget erbjuder och jag tror att det är bra att vara en stor spelare. Det är möjligt att det kommer ett längre inlägg längre fram när jag tittar närmre på bolaget, men för tillfället så får det bli lite kort.

4 kommentarer:

Kampen mot index sa...

Även jag gjorde en snabb affär i Scandic. Tänkte först behålla över längre tid men tror inte att bokningarna kommer öka än på länge. Märker på mitt jobb där många ofta har hotellnätter att det pratas om att tidigast efter sommaren åka på kundbesök vid behov...Teams/skype funkar ju bra

Kampen Mot Index

Charlie sa...

Intressant. Det är även min erfarenhet. Det kommer säkerligen att finnas ett behov av att ses på riktigt när väl Corona-epidemin är över, men risken är dels att det dröjer längre än vad som är inprisat i nuläget, dels att när det väl vänder så kommer det nya normalläget vara att fler möten hålls via videokonferens istället för som fysiskt möte. Det återstår så klart att se, men jag är inte tillräckligt övertygad för att våga chansa, precis som du.

Anonym sa...

Hallå Klirr.....
Är också väl tung i Byggmax, sålde av lite 40 med fin vinst. men vi ska väl norrut?
50-60 framöver, vad tror du?
Med vänlig hälsning
Kjelle

Charlie sa...

Jag vet inte. När jag gjorde min analys så tyckte jag att 40 SEK kändes som en rimlig nivå och i någon mån så tror jag fortfarande att det stämmer hyggligt. Min gissning var, innan Corona (om jag minns rätt), att årsvinsten skulle landa på 3,50 SEK. Nu efter att hemma-arbetandet och reseförbud eldat på försäljningen så tror jag att vinsten per aktier kommer att landa på 4,00 SEK. Eftersom det finns en del skulder så tycker jag att de nivåer som man har just nu är ganska rimliga, för att inte säga ganska höga. Min misstanke är att en del som köper spekulerar i att det skall bli någon form av strukturaffär. Sannolikt har Jula-familjen-köpen fått fart på dessa ryktena, men jag tror att det finns andra mer troliga köpare om det skulle bli ett utköp. Sannolikt kommer jag att minska ytterligare och jag ser inte jättestor uppsida från 42-43 SEK. Eftersom Byggmax fortfarande är mitt största innehav så har jag gärna fel och jag funderar en hel del faktiskt på vad som skulle kunna driva kursen framöver.