19 maj 2020

Scandic Hotel: Nyemissionen

De senaste dagarna så har det varit positiva tongångar i Scandic och det är så klart kul. Jag skrev nog tidigare att jag eventuellt skulle sälja om kursen hoppade upp till 42-43 SEK inom kort, men nu när kursen är där så har jag bestämt mig för att vänta ut och sannolikt delta i nyemissionen. Det är naturligtvis en chansning, men jag tror att det kommer att bli ganska bra till slut. Corona kommer att vara en period som hotellbranschen pratar om i årtionden, kanske mer än så, och det kommer på alla sätt att sätta sina spår, men jag tror att hotell kommer att fortsätta att finnas och jag tror att det finns en chans att Scandic kan gå ut om relativ vinnare, dvs ta marknadsandelar. Det återstår så klart att se och det kan mycket väl vara fel, men jag har bestämt mig för att det kan vara värt risken.

Vad gäller Byggmax så kommer jag nog att minska ytterligare om kursen hoppar upp något. Jag gillar bolaget, men med en dubblad kurs så känns inte slutsatserna i mina exceldokument lika övertygande längre. Jag tror fortfarande att det finns en uppsida, dock så är det ett relativt stort innehav fortfarande och jag tror att det kan vara klokt att minska ner innehavet något.

Vad gäller Tobii så ska det bli intressant att se hur det närmsta året kommer att arta sig. Det skulle vara väldigt roligt om Tech fick ett genombrott och jag håller det inte så otroligt faktiskt. Hemelektronikbranschen kommer nog inte att drabbas så hårt av Corona, kanske till och med att man kommer att se en ökning på grund av ökad digitalisering runt om i världen, eventuellt. Min gissning är att många av de större bolagen gärna vill ha ny teknik för att kunna erbjuda nya tjänster och produkter, och att ögonstyrning kommer att vara en sådan teknik. Genombrottet kanske ligger långt fram och det är fullt möjligt att det aldrig blir ett genombrott på bredare front. Även om det blir ett genombrott så kan det vara någon annan spelare än Tobii som blir dominanten. Vi får se. Hög risk.     

Inga kommentarer: