10 maj 2020

Scandic Hotel: Åter aktier i bolaget

I fredags så köpte jag tillbaka en del av de aktier som jag sålde i torsdags. Sannolikt kommer jag att köpa mer under nästa vecka. Många stora aktörer tror jag inte vågar eller vill ta stora risker för närvarande och även om en del nog tror att det kan komma att bli en bra affär att köpa Scandic så antar jag att många vill vänta. Detsamma gäller nog mindre aktieägare. Man vill se villkoren för emissionen innan man slår till. Det man dock inte skall glömma bort är att osäkerhet prisas in i kursen och ibland kan det vara så att osäkerheten prisas in väl mycket. En hypotes jag har är att många gånger så sticker kursen ner väl mycket i sådana här lägen och att det ofta kan vara bra läge att hoppa på mitt i brinnande osäkerhet om man tror på bolaget på sikt och om det är en tillfällig svacka. Om det är rätt eller fel, det vet jag inte, och om det är köpläge eller inte vet jag heller inte, men jag tror att jag kommer att flytta över en del av de pengar som står vid sidlinjen till Scandic under nästa vecka. Jag kommer inte att gå in tungt, i alla fall inte än, men jag kommer att ta en större post så att innehavet gör skillnad i portföljen.

Inga kommentarer: