06 juni 2020

Doro, Green Landscaping: Jag ligger i startgroparna

Den senaste tiden så har jag ägnat lite tid åt att läsa på om bolag som jag har varit intresserad av en längre tid, och som jag också köpt aktier, men som jag inte riktigt fördjupat mig i. Det har varit intressant läsning och jag har nu en plan för vad jag ska göra om det kommer en rekyl nedåt. Notera att planen är om det kommer en rekyl nedåt. Jag är nämligen inte så säker på att det kommer att bli en rekyl nedåt trots att det verkar vara den allmänna uppfattningen bland experter. Det är sant att arbetslöshetssiffrorna har ökat dramatiskt och det är sant att det kommer att bli tuffa konsekvenser av att samhället varit nedstängt i olika grad runt om i världen. Det jag tycker att många missar är att det finns en del ljusglimtar vad gäller hur ekonomin mår - allt är inte nattsvart - och det som gör att många handlar aktier är helt enkelt att i ett läge där räntan är noll och det trycks pengar överallt så är kassa ett ganska dåligt alternativ. Faktum är att jag inte skulle bli jätteförvånad om rekylen som alla pratar faktiskt uteblir. Det återstår så klart att se och visst kan det bli en rekyl nedåt orsakad av vinsthemtagningar och allmän oro inför Q2-rapporterna, men i min bok är det någonting annat.

För att uppehålla mig lite mer kring ekonomin i stort så tycker jag att det absolut viktigaste just nu är hur mycket nya pengar som det skjutsas in i systemet. Det är i min bok viktigare än arbetslöshetssiffror. Dessa siffror är förvisso viktiga, men i en tid när samhällen stängs ned och det finns olika typer av stödpaket så kommer det att påverka arbetslöshetssiffrorna på ett sätt som går utanför de normala ramarna. Väldigt många frisörer har säkerligen blivit av med jobbet efter de senaste månadernas nedstängning. Förhoppningsvis och troligtvis är dock denna arbetslöshet temporär. När folk kan gå ut igen så kommer det att åter finnas en efterfrågan på frisörtjänster och då kommer arbetslöshetssiffrorna att studsa tillbaka, tror jag.

De senaste dagarna så såg jag en analys av SCA. Den var ganska negativ och man tyckte att det fanns begränsad uppsida från dagens nivåer. Rekommendationen var sälj om jag minns rätt. Jag är av en annan uppfattning. Det är relativt ointressant om SCAs verksamhet inte kommer att kunna öka lönsamheten på sätt som gör att aktieuppgången som jag ser det. Det som är intressant med SCA i dessa tider är att man äger 1 miljon hektar skog. Mark är en ändlig resurs. Pengar är inte en ändlig resurs. Idag när man trycker mer pengar så blir därmed marken mer intressant. Med samma logik så brukar många köpa guld, som är en ändlig resurs, i tider av oro. Jag gillar dock skog mer än guld (både som investering och livet i stort). Summa summarum, jag är ganska optimistisk till resten av börsåret, men jag har haft fel tidigare.

Vad gäller aktiecase så tittar jag just nu på Doro, InwidoGreen Landscaping och Firefly. Jag äger samtliga idag, men det är inga jättestora innehav idag. Det kan komma att ändras. Alla fyra är ganska intressanta, framförallt Doro och Firefly tycker jag är spännande. Doro verkar alltmer rikta sin verksamhet mot Care-delen, dvs trygghetslarm, och jag tror att man kan vara på gång med något intressant. Marknaden vill gärna att varje kvartal pekar åt rätt håll. Det skulle naturligtvis vara lugnande om det vore så, men jag tycker inte att utvecklingen känns speciellt oroväckande. De stora trenderna jobbar med bolaget och jag tror att man kommer att kunna bygga upp en väldigt intressant kund- och teknikbas. För ett antal år sedan lånade hörapparatsföretagen teknik från mobiltelefonibranschen (på ett sjysst sätt) och det gjorde att bolagen inom branschen kunde göra en väldigt intressant resa. Sannolikt kan vi se något liknande när det kommer till trygghetslarm. Om det är säkert att Doro kommer att bara ledande på den resan? Nej, men det kanske ändå kommer att vara intressant att vara med på resan.

Firefly tycker jag är intressant för att det är ett relativt litet bolag med produkter som löser riktiga problem. Det är en bra huvudägare och jag tycker att utvecklingen verkar gå åt rätt håll. Jag har fortfarande en del att läsa på när det kommer till Firefly.

Vad gäller Inwido så finns det en relativt nygjord intervjun Henrik Haraldsson (?) med Affärsvärlden-podden. Den är lyssningsvärd. Det som jag har lite svårt med Inwido är att jag inte ser någon riktig trigger. Det är möjligt att jag inte ser bara och det är ingenting som säger att det måste finnas en trigger, dock så tycker jag att det är bra när det finns någonting som kan få många att se på bolaget på ett annat sätt. Det man ska säga till Inwidos försvar, vilket också är anledningen till att jag äger, är att det finns sannolikt en begränsad nedsida. Affärerna kommer att rulla på även i framtiden och det är inte fel att vara stor i en fragmenterad bransch.

Green Landscaping är just nu mitt i en nyemission som ska finansiera de första förvärven utanför Sverige. Kursen har inte hängt med uppgången och Q1-rapporten var lite av en besvikelse, vilket till stor del berodde på att det inte blev speciellt mycket snöskottning i början av året. Det kan säkert vara en fördel att vara stor för att kunna hantera offentliga upphandlingar med allt vad det innebär i form av olika krav. Att växa snabbt kan säkert vara bra, men det gör mig också lite fundersam. Det är lätt att det blir fel när det går för fort och det är inte lätt att bygga stabilt och samtidigt snabbt. Börsplus har skrivit en del om bolaget, men tyvärr verkar de senaste artiklarna inte vara öppna för icke-prenumeranter. För de som ser Ekonomibyrån på SVT kan det eventuellt vara intressant att Staffan Salén, som var med i samma program som Petter Stordalen (tror att det var det första eller andra programmet), representerar en av de största ägarna och sitter i styrelsen.

Jag kommer sannolikt att fortsätta att köpa i samtliga fyra bolag. Det som står först i tur är förmodligen Doro. Mitt ägande i Doro är mindre än i både Green Landscaping och Inwido, och jag ser som jag skrev ovan att det kan vara en ganska intressant resa framöver för bolaget. Firefly står sannolikt näst på tur. Det är relativt låg omsättning i Firefly och om det skulle bli många som vill ur så kanske jag passar på. Vi får se.

Även om jag inte tror att det står en rejäl körare nedåt för dörren så håller jag inte det för omöjligt att det blir en sättning före eller efter Q2-rappporterna. Om det händer så har jag lite torrt krut. Jag funderar för övrigt också på hur jag skall göra med Byggmax och Scandic. De två aktierna står för i princip hela uppgången i min portfölj i år. Övriga innehav har utvecklats OK, givet omständigheterna, men det är två som sticker ut. Även om jag pendlar en del så kommer jag nog att ligga kvar i båda innehaven ett tag till. Byggmax har jag halverat och i Scandic har jag bestämt mig för att vara med på nyemissionen.

Eftersom Scandic utvecklats mycket bättre än vad jag vågade hoppas på så är jag lite rädd att jag skall hopp huvudet före i något nytt som inte är helt genomtänkt och som inte slutar lyckligt. Det gäller att inte ryckas med och tro att framgång kommer varje gång. 

Inga kommentarer: