07 maj 2020

Scandic Hotel: Onödigt fingrande på mobilen - försäljning

Vissa kollar facebook, andra kollar spel och en del gör som jag och läser pressreleaser och lägger in köp- och säljordrar som ibland trillar in. Idag råkade bli en sådan dag när dessa ganska onödiga ordrarna trillade in med effekt att Scandic-innehavet blev sålt. Det blev en liten fin vinst, men det var egentligen inte en så kort affär som jag hade tänkt mig. Sannolikt kommer jag att köpa tillbaka innehavet som jag sålde idag och jag hoppas att jag kan göra det lite billigare än jag sålde idag.

Det fanns en period när jag tyckte att det var en bra idé att alltid ha ett antal köp- och säljordrar liggande så att man kunde dra fördel av volatiliteten. Det är kostar ganska lite att lägga ordrar (det finns en risk att man får betala courtage och det finns en risk att man säljer för tidigt eller köper för tidigt) och jag tyckte att det skulle kunna vara en bra idé. Denna typ av pendlingsrörelsetrading - eller vad man nu väljer att kalla det - tror jag absolut att det går att tjäna pengar på, men risken är att man säljer bort sig för tidigt. Med lite tur blir det en rekyl ned imorgon och då kommer jag att köpa tillbaka och sen skal jag inte hålla på att fingra på telefonen mer. Over and out.

Byggmax fortsätter för övrigt att stiga och det känns ganska märkligt att se att aktien nu står i 44-45 SEK när den under lång tid stod i 24-25 SEK. Det är så klart kul, men det är svårt att vänja sig vid hur marknaden efter att ganska lite har förändrats (för en kvartalsrapport är ganska lite i sammanhanget) kan värderas nästan dubbelt upp. Det finns de som menar att marknaden är effektiv och det är helt OK att tycka det. Jag tror det inte. Det finns säkert många förklaringar till att saker förhåller sig som de faktiskt gör. Det jag dock tycker är slående är hur många som använder modeller som extrapolerar olika framtidsprognoser utan att riktigt se hur stora effekterna blir på det motiverade nuvärdet. Var och en för göra som den vill och jag har suttit med aktier som varit nertryckta många gånger under långa perioder och sett över en längre period så kanske det inte är superstor skillnad mot många andra strategier, men jag har hittat min modell och även om den kanske inte kommer att vara bäst de kommande 20 åren så kommer jag nog att hålla fast vid den. Jag tror att ganska många lite grann låter sig luras av avancerade modeller och mycket siffror. Förmodligen är det någonting som jag har läst i en Taleb-bok, men just vår förmåga att känna oss övertygade av att någon visar upp mycket uträkningar är nog ganska klokt att ha i bakhuvudet. Och ja, jag skulle gärna inte börjat sälja av redan på 38 SEK (men jag skall inte klaga) ;)

Inga kommentarer: