05 januari 2021

Huscompagniet - en aktie som jag funderar på

I slutet av förra året så satte EQT med flera bolaget Huscompagniet på börsen. Bolaget bygger och säljer hus. Det är danskt företag och man har förutom Danmark även försäljning i Sverige och man beskriver sig själv i 2019-årsredovisningen på följande sätt:


Jag tror att Huscompagniet kan fortsätta att växa ganska fint framöver. Värderingen är på inget sätt en fyndvärdering som jag ser det, men jag tycker att det ser hyggligt ut och jag tror att 2021 kan bli ett helt OK år.

Några funderingar som jag har är följande:

Elbilstrenden
Det kan låta lite långsökt att elbilsskiftet kan spela Huscompagniet i händerna, men jag tror faktiskt att det kan bli så. Idag så finns det tendenser som visar att många tycker att det är mer intressant att bo en bit utanför stan istället för mitt inne i stan, bl a så finns det en nettoutflyttning från Stockholm inom vissa åldersgrupper. Många som väljer att bosätta sig en 3-5 mil utanför stan tycker att elbil är ett ganska bra alternativ, bl a pga bonus malus. För att kunna ladda en elbil så är det bra att ha en egen parkeringsplats. Det finns andra lösningar, men det blir enklare med en egen parkeringsplats. 

Relativt dyra bostadsrätter
Om man vill köpa ett stort hus från Huscompagniet så förstår jag det som att man får betala cirka 4 MSEK. Till det kommer en tomt som kanske i många fall kostar 1-2 MSEK om den skall ligga i ett storstadsområde. I många fall så kommer alltså totalkostnaden att landa runt 5-6 MSEK. Det kan så klart både bli billigare och dyrare beroende på vilka val som man gör och var tomten ligger, men för att ha ett ungefärligt pris så tror jag att 5-6 MSEK fungerar ganska bra.

Om man jämför 5-6 MSEK för ett nytt Huscompagniet-hus med en stor bostadsrätt i en svensk storstad så skulle jag vilja påstå att kostnaderna är ungefär desamma. Om man vil bo centralt i Stockholm så är bostadsrätten betydligt dyrare och om man vill bo i ett ytterområde i Malmö så kan man säkerligen komma under 5-6 MSEK, men ungefär så skulle jag vilja säga att summorna är mer eller mindre jämförbara. Det man dock missar när man jämför bostadsrättspriser och huspriser är att man jämför äpplen och päron. En bostadsrätt är inte bara belånad av dig utan i de allra flesta fall även av föreningen, dvs ett s k "enterprise value" på bostadsrätten blir betydligt högre i många fall. (Annorlunda, att köpa ut bostadsrätten på skuldfri basis blir dyrare än att köpa huset på skuldfri basis). Eftersom bostadspriser i Sverige har gått upp så länge de flesta kan minnas så ser man inte detta som något problem. Bostadsföreningens ekonomi löser sig. Det är alltid någon som engagerar sig i föreningen och ser till att det blir bra. Det stämmer säkert i de allra flesta fall, men inte alltid. Om vi kommer till ett läge där det blir tuffare tider med arbetslöshet, vikande börs, mm så tror jag att en del bostadsrättsföreningar kommer att få det kämpigt och sannolikt kommer det att bli ett bryskt uppvaknande för många. Det är, enligt mitt sätt att se, mer prisvärt att köpa ett hus idag än vad det är att köpa en bostadsrätt. (Att göra några internationella jämförelser är inte lätt eftersom vårt bostadsrättssysstem inte går att hitta på så många andra ställen i världen)

Obalanser tenderar att rätta till sig över tid och jag gissar att i framtiden, kanske inte 2021 och kanske inte heller 2022, så kommer hus att värderas högre relativt bostadsrätter. Även om det kan dröja ett tag till dess att det sker en förändring så tror jag att det kan vara bra att redan nu tänka på hur man vill vara placerad.

Energieffektivitet
Att bo i ett nybyggt hus innebär idag - i många fall - att man både har ett välisolerat hus och att man har någon form av en egen elproduktion, tex solceller på taket. Även om jag inte tror på allt vad Elon Musk säger så tror jag att han har helt rätt i sin analys av att många vill ha solceller på taket. Det finns redan idag snygga solceller som är integrerade i taket istället för monterade ovanpå taket. Det är inte säkert att detta kommer att bli den lösningen som alla väljer, men jag tror att många framöver kommer att välja solceller, bergvärme eller liknande när man köper ett nytt hus. Även om man kan installera solceller, tilläggsisolera mm i ett äldre hus så är det lättare att få till en bra energieffektivitet om man kan ta med dessa aspekter redan från början.

Jag gissar att elpriser kommer att höjas i framtiden. Det är inte hållbart att värma upp hus som byggdes när isolering var dyrare än olja med den mest förfinande formen av energi, dvs el. Många klagar idag på sina elräkningar och det kan jag förstå. Priserna höjs och man kan absolut fundera på rimligheten i de priser som sätts, men det man inte kommer ifrån är att hus som inte är energieffektiva är en del av ekvationen. Min gissning för framtiden är att det kommer att bli allt viktigare med energieffektiva hus och jag tror att det talar för Huscompagniet.

Stenhus
De fördelar och argument som jag listat ovan gäller egentligen för nybyggda hus generellt. Det som skiljer Huscompagniet från många andra hustillverkare, i alla fall svenska sådana, är att man bygger i sten och inte i trä. Om jag själv skulle köpa ett nytt hus så skulle jag gärna haft ett stenhus. Det är svalt på sommaren och varmt på vintern. Det finns mindre risk för att saker går fel under bygget eftersom t ex mögel inte växer i sten. Det är så klart en smaksak, men jag tror att stenhus kan komma att öka i popularitet i Sverige och om det gör det så öppnar det upp en intressant marknad på allvar för Huscompagniet, som idag framför allt är verksamma i Danmark.

Coronapåverkan
Om det blir så att allt fler kommer att arbeta hemifrån så kommer det eventuellt att leda till att allt fler kommer att efterfråga större bostäder, vilket skulle kunna innebära hus istället för lägenhet. Kanske kommer det alltså att bli ett ökad efterfrågan som en följd av Corona-krisen. Jag är inte så säker, men jag håller det heller inte för alldeles otroligt.

Bygga för att hyra
Framväxten av Airbnb och liknande koncept kan eventuellt gynna Huscompagniet. Om skattereglerna för att hyra ut bostäder kan vara fortsatt gynnsamma eller t o m bli mer gynnsamma så kommer kanske en och annan att bygga för att hyra ut.

Eftermarknaden
Jag tror att det finns en oerhört stor potential när det kommer till eftermarknaden för småhus. Idag skulle jag vilja påstå att det inte alls existerar. Aktörer som JM m fl verkar inte förstå att det skulle kunna vara en enorm fördel att samordna målning eller liknande, men det gör man inte. Man vill när huset är byggt och levererat ha så lite som möjligt med tidigare kunder att göra. Det tror jag är ett stort feltänk och jag tror att många inom andra branscher hade tyckt att det hela var väldigt, väldigt märkligt. Om man från Huscompagniets sida får fason på eftermarknaden så tror jag att man har något intressant på spåren.

Dags att köpa nu?
Jag tror att det kan vara en idé att köpa nu direkt, men jag är inte säker. Sannolikt så kommer 2020 att gå till historien som ett riktigt dåligt år för bolaget och branschen. Jag antar att man har haft en orderstock som man har betat av under året och jag tror att Coronaeffekten inte helt och fullt riktigt syns än i siffrorna. Det kan naturligtvis vara så att många har funderat under pandemin och att man skrider till verket när restriktionerna lättar, men det är inte säkert. Det finns alltså risk för en del Corona-smällar som jag ser det. Det kan vara att jag är för försiktig och det är möjligt, men det är i alla fall så jag ser på saken. Jag kommer att titta en del på bolaget under den närmsta tiden och jag kanske kommer att köpa en mindre position för att ha viss exponering, men jag är väldigt osäker. 

Det jag ser som en risk är att det kan vara svårt att etablera sig på allvar utanför Danmark. Danskar och svenskar har inte rakt igenom samsyn när det kommer till hur ett snyggt hus ser ut (jag är ganska dansk i detta avseende skall tilläggas) och jag tror att det är en anledning till att det varit tufft för bolaget att på allvar etablera sig i Sverige. Jag tror att det går att komma runt, men jag ser det som en risk.

En annan risk som jag ser är att det är svårt att få köpa tomter i Sverige. För ett par år sedan så var jag sugen på att bygga hus och det var inte helt enkelt. Det är tröga processer och många tomter verkar gå till etablerade spelare. Det är säkert inget fuffens, men jag tror att det kan vara svårt för en aktör som Huscompagniet att få tag i bra tomter, samma sak gäller privatpersoner som vill anlita Huscompagniet. Det är ett stort problem. Utan tomt så blir det inget hus byggt. Det är möjligt att detta kommer att bli lättare framöver, men jag är inte så säker. Det är möjligt att Huscompagniet är stora nog så att de kan vara med i spelet på allvar, men jag tycker inte att det verkar vara så.

Sammanfattningsvis så kommer jag att fortsätta att läsa på om bolaget. Jag kommer att titta lite närmre på nyckeltalen och jag kommer kanske att köpa en liten post. Vi får se.  

  

Inga kommentarer: