12 januari 2021

Camurus: Minskat ytterligare

Idag så valde jag att minska ytterligare i Camurus. Det kan vara rätt, det kan vara fel, men så blev det i alla fall. Anledningen till att jag minskade är egentligen densamma som tidigare. Utvecklingen i USA är inte vad jag skulle önska. Man lyckades inte bli av med Braeburn som samarbetspartner, vilket jag antar var anledningen till att man tog det till skiljedomstol, och lanseringen i USA verkar, om jag förstår saken rätt, blivit försenad pga att man inte fått kvalitetskontrollen på plats, vilket känns väldigt ovanligt. Att insiders och huvudägare har sålt känns heller inte bra.

Det finns fortfarande mycket som talar för Camurus och jag har behållit en hel del aktier (ca 3% av portföljen) och jag tror mycket väl att kursen kan hoppa upp ett par snäpp från nuvarande nivåer, men eftersom jag inte kan så mycket om bioteknik och läkemedelsindustrin så vilar min hypotes på ganska svag grund. Det ser jag som en anledning att inte ligga för tungt.

En effekt av att jag har sålt är att jag har triggat en del reavinster. De Camurus-aktier som jag sålt låg nämligen i depå och eftersom jag köpt för ett par år sedan så har det varit en bra resa (cirka 200%). Om jag inte säljer någonting med förlust under 2021 så kommer jag att få betala skatt under 2022. Det är möjligt att jag passar på att skifta över pengarna från depå till ISK, men jag är inte helt säker. Vi får se var det landar.

Inga kommentarer: