29 juni 2020

Byggmax: DI säljrekar

Idag så fortsatte Byggmax sin resa nedåt. Sett så här i efterhand så borde jag ha sålt på 50+ SEK, men så är det med aktier. Ibland så fattar man beslut som inte är helt rätt. Jag kan inte säga att jag ångrar mig speciellt mycket. Min hypotes var att kursen skulle kunna hoppa upp till 40 SEK under året och det har den gjort. Min riktkurs sattes dock innan Corona, vilket har gjort att jag valt att ligga kvar trots att målkursen uppfyllts. En ytterligare anledning är att jag inte riktigt fått bra kläm på de nya förutsättningarna och att jag av den anledningen valt att ligga kvar.

Många skriver för närvarande att det är sälj på Byggmax. Det kan vara rätt så klart, men jag tror att se Corona-effekten som en engångseffekt. Det finns två saker som man missar enligt mig:

1. Q1 påverkades förhållandevis lite av Corona
Försäljningen under Q1 lyfte med 22%. Sannolikt hade Corona-effekten en del i den ökningen. Många anställda blev hemskickade under mitten av mars och sannolikt har en del satt igång med diverse byggprojekt. Jag tror dock inte att effekten är fullt så stor som många vill göra gällande. Det finns säkert några som satt igång med byggprojekt pga att det fanns tid till det, men relativt få. Det som gör att försäljningen under kvartalet ökar är sannolikt istället vädret, fler butiker, ehandel och fler trädgårdsavdelningar. Det är möjligt att det finns ytterligare anledningar, men att tillskriva allt till Corona är inte korrekt som jag ser det.

Q2 kommer självfallet att vara en annan sak, men om man antar att Q1-tillväxten bara till en del drivs av Corona så bör samma tillväxtfaktorer även gälla under Q2. Om det kommer att bli en tillväxt på 40% under Q2, vilket är en gissning, så tror jag att max hälften av denna kommer att kunna härledas direkt till Corona. Det kanske är fel så klart, men jag är beredd på att jag kanske har fel.

Det man skall komma ihåg är att många av de analytiker som idag sätter sälj på aktien, inte tyckte att det var köp runt 25 SEK. Det kan vara så att man gärna vill att tillväxten till stor del beror på Corona för om det inte är fallet så har man helt enkelt missbedömt bolaget ganska ordentligt. Det är vad jag tror att man har gjort. Är inte jag offer på samma sätt för confirmation bias, eller att jag ser det jag vill se? Kanske.

Kort sagt, jag tror inte att Corona-effekterna för Byggmax enbart är engångseffekter. Det verkar helt enkelt inte rimligt.

2. Varför är det engångseffekter för bygghandeln och påskyndade skiften för mathandeln? 
Det finns en del intressanta sanningar som har florerat kring Corona-effekter. Vad jag tycker verkar vara en etablerad sanning är att vanliga möten drastiskt kommer att minska i framtiden. Det tycker jag att man har ganska lite stöd för faktiskt. Det är möjligt att det blir så och det är helt klart så att videomötestjänster har fått ett lyft, men samtidigt som det är många jobbmöten virtuellt så är det många som går emot FHM-rekommendationer för att träffa vänner och släkt, dvs man suktar efter att träffa människor. Naturligtvis finns det en skillnad mellan jobbmöten och "fritidsmöten", men jag tror att skillnaden är mindre än man tror. Man ville gärna träffa en person som man kommer att vara beroende av på ett eller annat sätt och människor är sociala varelser både på och utanför jobbet. Jag tror framförallt att antalet möten kommer att öka och jag tror att det kommer att bli mer effektiva möten i framtiden. Sannolikt kommer man även att välja att arbeta med personer som jobbar på annan ort än vad man själv gör.

Andra effekter som ofta lyfts är att e-handeln har fått ett ordentligt lyft. Så är det onekligen. Det visar försäljningsdata, dock när det kommer till HMs ehandel eller Bygghemmmas siffror så hör man sällan att det pratas om engångseffekter utan snarare om att utvecklingen har påskyndats. Så kan det vara, men det är inte säkert. Jag tror att sanningen ligger mitt emellan även i dessa fall. E-handeln har tagit fart pga Corona, men en del av ökningen är engångseffekter. Det man ibland missar med Byggmax är att det är en annan form av byggvaruhandel jämfört med t ex proffsbutikerna (där det finns rabattavtal för hantverkare) eller de stora ladorna som inte har e-handel och väldigt många artiklar. Jag tror att Byggmax ökning inte bara är engångseffekter utan att det även rör sig om ett skifte. Om det visar sig att en och annan bygghandlare i Sverige får kasta in handduken, vilket jag inte tror kommer att hända dock, så kommer det att stärka min övertygelse. Nu har jag inte läst analyserna som säger att Byggmax starka Q2:a är boostad av engångseffekter och det är möjligt att de är uppbackade av mycket data, men jag tvivlar.

Det är möjligt att jag är fel ute och det är möjligt att 2021 kommer att vara ordentliga försäljningsminskningar, men jag tror inte att det är så säkert som DI och Kepler verkar tro. Att väldigt många har handlat på Byggmax för första gången under Corona-krisen är väldigt positivt och jag tror att det finns anledning att tro att en hel del kunder kommer att komma tillbaka för att köpa jord till trädgården och för att komplettera verktygslådan när det krävs.

Jag kan inte låta bli att känna att det skall bli ganska spännande att se vad som kommer att ske när Amazon slår upp portarna, men det är en annan historia.


2 kommentarer:

Roadstar sa...

Det är verkligen farligt å ligga lång i såna här små konsumentbolag. Det misstaget har jag gjort och jag ränker inte göra om det igen.

Charlie sa...

Du kanske har rätt och kul att du kommenterar, men det finns stor variation när det kommer till konsumentbolag och jag tror att det finns en del trender som verkar till Byggmax fördel. Jag tror på den strategi som ligger, jag tror att ledningen är kapabel och jag tror, till skillnad från många andra, att den kommande starka Q2:an inte bara är ett resultat av COrona-pandemin. Jag känner mig med andra ord hyggligt trygg.

Risk och avkastning är som bekant kopplade till varandra och precis som du skriver så är risken större i små bolag (inte för att Byggmax är ett pyttebolag), men den positiva sidan av det är att den potentiella avkastningen är också större. Byggmax är dessutom till skillnad från många andra bolag ett lönsamt bolag och inte ett förhoppningsbolag (snarare det omvända). På många sätt skulle jag egentligen säga att både Scandic och Camurus i min portfölj är mer riskfyllda.