17 juni 2020

Doro: Ökning

Enligt plan så har jag köpt på mig ytterligare aktier i Doro. Jag tror att det kan komma att bli en ganska bra affär och det är som jag har skrivit tidigare framförallt Care-delen som lockar. Det är inte säkert på något sätt, men jag tror att man är någonting intressant på spåren.

Vad gäller Byggmax, mitt största innehav, så har det spekulerats i huruvida det kommer att komma en omvänd vinstvarning eller inte. Bygghemma - numer BHG - vinstvarnade omvänt nyligen och många tror, sannolikt på goda grunder, att Byggmax också har gjort väldigt bra under Q2. Jag är inte så säker på att det kommer att komma en omvänd vinstvarning. Jag kan inte reglerna så väl, men jag tycker att en eventuell omvänd vinstvarning borde ha kommit tidigare för att den skulle göra någon direkt nytta. Det måste dessutom varit känt för ledningen och styrelsen ett tag att kvartalet kommer att bli väldigt bra och jag tror att man har tagit ett medvetet beslut att inte gå ut med en omvänd vinstvarning. Den senaste tidens diskussioner om att försäjningsökningen skulle vara tillfällig tror jag inte riktigt på. Jag tror att de sämre tiderna kommer att leda till downtrading, dvs att man väljer det billigare alternativet, och jag tror att det kommer att leda till att Byggmax tar marknadsandelar. Amazons intåg i Sverige tror jag kommer att drabba många konkurrenter till Byggmax relativt hårt, men Byggmax med stor exponering mot t ex virke kommer att klara sig bättre, vilket kommer att leda till att Byggmax tar marknadsandelar, tror jag. Det handlar nog dessutom ganska mycket om vinsthemtagningar, men visst är caset mindre attraktivt på dessa nivåer och visst har Corona gett positiva engångseffekter.

En aktie som jag tror mycket på är Scandic. Jag tror att nyemissionen kommer att vara en vändpunkt och att kursen kommer att ticka på uppåt. Det är dock ganska mycket frågetecken och jag känner att det inte riktigt kan anses klokt att gå in tyngre. Det blir nog att jag stannar på nivån som jag är.

Camurus har kommit med intressanta nyheter kring samarbetet med Braeburn, företagets samarbetspartner för framförallt USA. Branschen är verkligen inte min bakgård och att man nu aviserar att man vill lösa en konflikt kring avtal i skiljedomstol vet jag inte riktigt hur man skall bedöma, men jag tror att det inte är så dumt. Min gissning är att samarbetet inte fungerat särskilt bra och det kan nog vara bra att man kommer till ett avslut. Alla former av legala tvister är riskfyllt, men jag hoppas på att man når en lösning som inte är helt dum för Camurus och att man kan hitta en ny samarbetspartner i USA. Vi får se. Fortsättning följer.    

Inga kommentarer: