12 februari 2024

XXL: Småpengar framför tåget

Efter att jag skrivit i mitt förra inlägg om att jag inte skulle köpa XXL så var det precis vad jag gjorde idag. Munger sa väl "always invert" och även om det inte var riktigt så som han kanske menade så blev det i alla fall så som det blev. När jag under en kort rast tittade lite på orderflödet så tyckte jag att det såg ut som att det fanns visst köptryck, en del större ordrar som låg och väntade. Det är säkert så att det inte går att läsa ut så mycket av det, men jag tog en chansning och la in en ganska snål order. Den gick som sagt igenom och jag ökade mitt innehav. Efter att jag fått mina aktier så tänkte jag att en snabb vinst förmodligen inte vore helt fel och kanske framförallt sett i ljuset av att jag redan har en del aktier. (Sannolikt så var det någon market makers order som jag såg, eller så var det någon annans.) Sagt och gjort, jag la in en säljorder som gick igenom. Jag skulle säga att jag egentligen inte är någon större fan av denna typ av kortsiktiga affärer, och jag skulle säga att det handlar för min del om lite spänningssökande och kanske lite tidsfördriv.

Om jag ska pratat lite om varför det blev XXL som jag tittade på så tror jag faktiskt att det kan bli en riktig bra affär i XXL om man prickar botten och att den botten kanske inte ligger så långt ifrån. Det har jag tyvärr och i och för sig sagt en miljon gånger under resan nedåt så det är inte så mycket värt nu egentligen. Det är sannolikt bättre att rikta energin åt annat håll, men - å andra sidan - det är också så som alla andra tänker så kanske är det i sig en anledning att fundera på XXL. Ingen tror på XXL och det avspeglar sig i kursen. Om Q1 inte blir katastrof så kan det i sig vara tillräckligt för att det blir ett skutt uppåt. Jag ska dock sansa mig och inte bara lägga tid på att fånga en botten i en aktie som staplar kvartal med negativ tillväxt på hög.

Inga kommentarer: