06 januari 2022

Scandic Hotels, Pandox: RevPAR December

Just nu så slås det nya rekord i antal registrerade fall av Corona och om jag inte är felinformerad så är det runt 15 000 fall per dag. Det är dock stora osäkerheter. En del får inte tid till test, vilket gör att de inte registreras. Andra väljer att förlita sig på självtester istället, vilket också påverkar antalet registrerade fall. Vad gäller jämförelsen med tidigare toppar så var testmöjligheterna inte alls desamma under våren 2020 och, till alla som glömt, så var det bara riskgrupper som skulle testa sig. Det är med andra ord ingen perfekt statistik. Hur som helst, att många är Corona-smittade är dock ställt bakom allt tvivel (i alla fall i min bok).

Att jämföra dagens situation med den situation som vi hade under våren 2020 är heller inte helt enkelt eftersom vi idag har omikron-varianten, vilket vi inte hade våren 2020. Om jag förstår saken rätt så smittar omikron mer än tidigare varianter, men leder generellt inte till svår sjukdom i samma utsträckning. Det kanske är fastställt bortom tvivel att det är vaccinet som gör att vi inte blir lika sjuka omikron som av tidigare varianter, men jag tror faktiskt att även ovaccinerade inte heller blir särskilt sjuka (generellt sett) av omikron. Jag säger med andra ord inte att jag inte tror på vaccin utan att jag tror att det är en kombination av att många är vaccinerade och att omikron är en mildare variant som gör att färre behöver bli inlagda. Hur mycket det olika faktorerna påverkar kanske vi aldrig kommer att få full klarhet i.

Även om det är tråkigt att många blir sjuka så kommer sannolikt omikron-spridningen att göra att vi snabbare tar oss igenom pandemin. Det finns inga garantier och det kan så klart kan det komma nya varianter som ställer allt på ända, men jag har svårt att se att förhållandevis höga vaccinationsgrader i kombination med att förhållandevis många varit sjuka bör minska sannolikheten för stora utbrott framöver. Det kan mycket väl vara fel, men det är min utgångspunkt för närvarande.

Om man tittar på RevPAR (omsättning per tillgängligt rum) från www.benchmarkingalliance.com så får man följande:

Det är generellt sämre siffror än för november och det är inte så konstigt. Under december så tog smittspridningen fart i bl a Danmark och det kändes ganska väntat att december skulle bli sämre än november. Tyvärr bör man även förvänta sig att siffrorna för januari och sannolikt även februari blir ganska dåliga pga smittoläget. Om man är positivt lagd så kan man kanske efter det skönja bättre tider. Smittspridningen brukar minska när det blir varmare och de rekordhöga nivåerna som vi har nu kommer vi sannolikt inte att ha under många veckor. Jag tror att vi är inne i omikron-epicentret och att det successivt kommer att plana ut. Med tanke på hur smittsam varianten verkar vara så kan det nog ta ett tag, men förr eller senare så kommer det att blåsa över. Tyskland och Danmark tycker jag visar att toppen är ganska distinkt, och man kan hoppas att det blir liknande i Sverige.

Jag är ingen expert på epidemier på något sätt och jag har haft fel många gånger under pandemin. Överlag har jag varit alldeles för optimistisk när det kommer till hur snabbt det ska blåsa förbi och det har lett till att jag har gjort en del mindre bra investeringsbeslut, tex köp av TUI (även om den senaste tidens uppgång och att jag har köpt vid flera tillfällen gör att jag just nu ligger svagt plus), m fl. Det jag däremot tycker är viktigt att komma ihåg är att många av dessa corona-påverkade bolagen kommer sannolikt att lyfta när väl corona lämnar och då kan det bli en intressant uppvärdering. Det kan med andra ord finnas anledning att ha lite ro att vänta. Resonemanget bygger så klart på att inte corona-pandemin drar ut på tiden och att vi sitter i en liknande situation om 5-10 år eller att folk i grunden bryter sina levnadsmönster, tex ingen åker till Kanarieöarna under vinterhalvåret för att få lite sol och värme. Det ska bli intressant att följa.

Det jag tycker att man skall göra om man är intresserad av att placera sig för att samhället kommer att återgå till ungefär så som det var tidigare är att räkna på de olika bolagen, dock inte bara siffrorna från 2020 och 2021 när corona stökade till det. Jag gissar att många som screenar bolag missar en del intressanta bolag som varit starkt påverkade av pandemin. Nyckeltal som jag tycker är intressant att titta på är RevPAR under ett längre perspecktiv, hur andelen utländska besökare utvecklats (under en period på 5-15 år), bolagsvärde per rum, hur stor del av intäkterna som kommer och har kommit från privatresenärer respektive affärsresenärer, hur de nyaste hotellen är utformade och vem de riktar sig till (det säger en del om vad ledningen tror om marknaden), osv.

Under året så kommer jag eventuellt att minska i en del bolag som inte går med vinst och som kan straffas hårt om det kommer räntehöjningar. Enligt mitt sätt att se är det alldeles för många småbolag som värderas alldeles för högt. Eventuellt kan det ändras under 2022. Jag kommer kanske att vikta mig ännu hårdare mot hotell- och turistnäringen. Det kan visa sig att det är fel, men jag är beredd att chansa och jag tycker att det ser attraktivt ut. Ett bolag som jag är sugen på att öka i är bl a Pandox.

En annan aktie som jag funderar mycket kring är Byggmax. Q4-rapporten som kommer ganska snart kommer att vara väldigt intressant att läsa. Förväntningarna på bolaget är lågt ställda och så som jag ser det är det inprisat att 2022 kommer att bli ett hack i kurvan. Jag tror eventuellt att de prognoserna kommer att komma på skam. Byggmax gör en del reklam och jag tror (inte bara pga reklamen dock) att de har stärkt sin position på marknaden. Alla de installationer av elbilsladdare, solceller mm tror jag spiller över på Byggmax. Jag själv var på Byggmax och köpte byggmaterial som jag behövde för att min elbilsladdkabel skulle kunna grävas ned på ett bra och snyggt sätt. När jag ändå var där så passade jag på att köpa lite annat också. Att jag handlade på Byggmax berodde på att de andra bygghandlarna inte hade helgöppet och det var då jag hade tid att handla. Naturligtvis kan man inte dra några större slutsatser av detta, men jag tror att Byggmax inte kommer att klappa ihop totalt, och när det kommer till att överträffa förväntningar så är det viktigt att komma ihåg vad förväntningarna är. I Byggmax fall är förväntningarna ganska lågt ställda skulle jag säga och jag tror fortsatt att man ser bolaget som en Coronavinnare och att 2022 kommer bli ett år med negativ tillväxt.

Ser framemot 2022! Investera klokt och försiktigt. Läs på. Inget av ovanstående skall anses vara köprekommendation. Du ansvarar själv för dina beslut. 
  

Inga kommentarer: