04 januari 2022

Precise, Huscompagniet: Lämnat och minskat

Efter att Precise Biometrics rusade runt 70% efter att ha släppt en pressrelease om att man tecknat två (?) avtal med fordonsindustribolag så valde jag att lämna. Det blev en bra affär även om mitt innehav var ganska litet. I backspegeln så skulle jag varit lite mer lugn och avvaktat ytterligare innan jag sålde, men jag skall inte klaga. Det blev en bra affär. Det kan mycket väl vara så att bolaget går en ljus framtid till mötes och om man kan öka sin Algo-business som många tror framöver och om Youniq-området kommer att lyfta det med så är nuvarande värdering låg, tror jag. Det finns dock alltid risker och ingenting är givet. Jag kommer att fortsätta att följa bolaget, men just nu gör jag det från sidlinjen.

För att köpa aktier i Precise Biometrics så sålde jag en del av mina aktier i Huscompagniet. Tyvärr fick jag inte alla som jag hade tänkt sälja sålda. De senaste dagarna så gjorde jag slag i saken och sålde även de sista som jag hade tänkt sälja. Bolaget är fortfarande ett av mina större innehav, men inte fullt lika stort som tidigare. Huvudanledningen att jag säljer är just att bolaget väger för tungt i portföljen. Jag har länge trott att kursen skulle ticka upp efter att EQT sålt av sina aktier, men uppvärderingen verkar inte komma. Eftersom man i mitt tycke levererat fina siffror de senaste kvartalen så vet jag inte riktigt vad som skulle kunna trigga en uppgång. Det finns, som jag ser det, en risk att lite mindre positiva siffror istället kan få kursen att sjunka eller fortsatt inte lyfta. Enligt mitt sätt att se så bör nedsidan vara relativt begränsad och jag fortsätter att ligga ganska tungt. Problemet framöver kan vara att om det blir en uppvärdering och kursen sticker iväg så finns det risk att jag säljer för tidigt. "120 DKK" har blinkat på min skärm under lång tid nu och att de positiva siffrorna inte gjort avtryck känns inte helt bra.

En aktie som jag har funderat en del kring är Calliditas. Vid något tillfälle skrev jag nog att jag skulle lämna ganska snabbt efter ett positivt FDA-beslut. Det skulle jag iofs kunna tänka mig att göra, men jag förstår inte riktigt varför kursen inte lyfter mer. Aktien är ganska hårt blankad, om jag är rättinformerad, och det är möjligt att det skrämmer iväg en del. Det är också möjligt att det finns fog för att tro att de försäljningsprognoser som lämnats inte kommer att uppfyllas. Jag vet inte, men någonting gör bevisligen att investerare inte känner sig manade. När jag har tänkt på saken så tycker jag faktiskt att man kan uppvärdera ledningen efter godkännandet. Sannolikt hade inte vilket team som helst rott hem denna seger och jag tycker att det är värt att ta i beaktande. Återigen, det är möjligt att min okunskap inom området lyser igenom och om det är så får det vara så. Hur som helst, jag tror mer på ledningen nu efter godkännandet än innan och jag tror att det kan komma en reaktion i kursen om det visar sig att ledningen levererar enligt försäljningsplanen. Om jag antar rätt så är mycket förberett och jag tror att utrullningen kan ske snabbt. Att Linc, med Bengt Juhlander, äger Calliditas gillar jag. Börspoddens intervju med Bengt Juhlander för ett par månader sedan är intressant, särskilt om man vill lära sig mer om biotech. 

En annan reflektion är att omikron verkar rita om spelplanen ganska rejält när det kommer till pandemin. Väldigt många blir smittade, men det verkar som att få blir riktigt dåliga. Det är kanske för tidigt att ropa hej, men jag tycker att det borde synas i statistiken om omikron gör många väldigt sjuka. Att många blir smittade bör allt annat lika göra att vi når flockimmunitet, men även här är sannolikt osvuret bäst eftersom det kanske kan dyka upp ytterligare mutationer som stökar till det. Hur som helst, jag tror att corona är avklingande. Det har jag trott förr och när jag har trott så och placerat därefter så har det inte blivit helt lyckat. 2021 landade på 29-30% för min del. Om man skall titta på vad jag kunde ha gjort bättre så är det just placeringarna i Scandic, TUI och Pandox (29-30% är på inget sätt fy skam och det finns mycket som blev riktigt bra). Även om min målkurs på 45 SEK nåddes för Scandic och även om jag sålde av en hel del så har corona-pandemin inte varit något raketbränsle för dessa bolag. Jag tror eventuellt att 2022 kan bli året då det lyfter. Om man räknar värdering per rum för Scandic t ex så är det inga orimliga beläggningsnivåer som krävs för att det skall bli svarta siffror. Det är möjligt att det fortfarande är för tidigt att tro på en återgång till en mer normal situation och det är möjligt att vi kommer att bo väsentligt mindre på hotell i framtiden. Jag är dock inte så säker och jag tycker att många som uttalar sig tvärsäkert om att vi står inför en hotelldöd har ganska lite på fötterna faktiskt. Det kommer sannolikt att bli fler möten som tas via Teams, Google Meet, Zoom etc, men att efterfrågan på hotellnätter dramatiskt kommer att minska håller jag för tveksamt. Det är möjligt att jag har fel, men hittills verkar det som att folk tokreser så fort det blir socialt accepterat. Det må vara att många resor är privatresor, men likväl så tycker jag att slutsatserna som folk drar om det nya normala inte är övertygande. Det är möjligt att jag har fel och då får det vara så. Eftersom jag ligger rätt tungt mot hotell- och reseindustrin så är det möjligt att jag lättar något om det sker en uppjustering. Vi får se. I nuläget så tycker jag att det känns ganska OK att ligga i dessa innehav. 

Inga kommentarer: