21 juni 2021

Scandic Hotel: Blankning och konvertibellån

När jag läste nationalekonomi så fick jag lära mig om den effektiva marknadshypotesen, vilket var intressant men också lite förvirrande. Jag hade bra lärare och det var hela tiden tydligt att det var en förenkling av verkligheten och att det kunde uppstå situationer när modellen inte var särskilt bra på att efterlikna verkligheten. Jag upplevde det som att många som tyckte att den effektiva marknadshypotesen var en bra modell förordade indexfonder och tyckte att det var vägen som man man skulle välja, vilket på många sätt stämmer bra om man tror på effektiva marknader. Det som var lite förvirrande för mig, som gärna ville ha stringens och som tyckte att det var lite svårt att hålla isär olika modeller, var att vi samtidigt som vi pratade om effektiva marknader också pratade om hur man skulle kunna räkna på olika aktier beta-värden, bedöma risk mm, vilket jag ibland upplevde som förvirrande. Jag tror att många som läser finans vid ett eller annat tillfälle funderar lite över hur saker och ting egentligen hänger ihop.

De senaste dagarna så har jag funderat en del över mitt största innehav - Scandic Hotel. Jag tycker att värderingen känns attraktiv och jag tror att det kommer att komma nyheter under sommaren och hösten som allt mer talar för att vi kommer att gå tillbaka till någonting som inte är helt långt ifrån vad det var förut. Om vi går tillbaka till någonting som är olikt vad vi hade innan pandemin så är jag inte alls säker på att denna nya verklighet kommer att innebära mindre resande. Faktum är att jag tror att det kan bli tvärtom, dvs att videomöten mm kan göra att vi faktiskt kommer att resa mer. Jag är inte säker och jag tror precis som de flesta att vissa möten kommer att ersättas av videomöten, men det kommer att tillkomma hotellövernattningar som inte finns idag. Den starka underliggande trenden att människor reser mer och mer tror jag kommer att fortsätta och jag tror att den stora effekten av videomötesboomen är att man kommer att välja mer utifrån kompetens och mindre utifrån geografisk placering, vilket i sin tur kommer att trigga ytterligare resande eftersom människor gillar att träffas på riktigt ibland. Jag har skrivit om detta mycket tidigare så om man vill läsa samma sak igen fast med lite andra ord så kan man frottera bland gamla inlägg.

Förutom att jag tror att Scandic Hotel är missuppfattat på marknaden så tror jag att bolaget just nu befinner sig i en situation som kan trycka ner priset på aktien på ett sätt som inte bara går att härleda till framtidsutsikter. Det jag pratar om är blankningen. Det är säkert så att de som blankar Scandic tror att det kommer att ta tid innan bolaget återhämtar sig och att marknaden inte kommer att bli sämre när väl pandemin lagt sig. Sannolikt spekulerar man också i att många som äger aktien kommer att välja att lämna för att istället hitta en vinnaraktie som har en positiv historik att luta sig emot. Jag antar att man också tror att Airbnb och andra förmedlingstjänster kommer att äta sig in på marknaden.

Även om det finns många skäl till att vara försiktig när det kommer till Scandic Hotel så tror jag att kursen kommer att repa sig i takt med att det kommer mer positiv data. Om sommaren blir bra och om hösten kommer att visa att det finns hopp för 2022 så tror jag att kursen kommer att hoppa upp mot 45 SEK. Det är kursen som jag jobbar efter.

Vad gäller blankningen så tycker jag att det är intressant att fundera över vem som lånar ut aktierna som blankarna säljer. I fallet mer Scandic så tror jag att storägarna, bl a AMF och Stena-koncernen, lånar ut aktier. De någon procent ränta för att låna ut aktierna, vilket är helt OK med tanke på att de ändå inte har för avsikt att sälja just nu. Eftersom storägarna dessutom tecknar konvertibellån vars lösenpris baseras på kursen just nu eller rättare sagt den senaste tiden så finns det ytterligare anledning att låna ut aktier till blankare. En kursnedgång ger möjlighet att köpa in sig billigare. Det är möjligt att jag är fel ute och jag menar inte att storägarna gör fel om man lånar ut aktier och ger konvertibellån, men jag tycker inte att man kan komma ifrån att det är inte enbart dåligt för en långsiktig ägare om kursen går ner under en begränsad period. Det är möjligt att allt bara är vilda fantasier från min sida och jag vet inte vem som lånar ut aktier.

Det skall bli intressant att se hur allt faller ut under sommaren. Jag tror att blankningen snart kommer att minska och jag tror inte att Scandic kommer att vara hårt blankat särskilt länge till, men det kan vara önsketänkande och inget annat.  

Inga kommentarer: